Прочетен: 11450 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 27.09.2013 08:34
Избрани дати от историята на българската железница.
Къде сме ние?
Първото истинско превозване с влак, теглен от парен локомотив се е състояло на 25.09.1825г. между английските градове Стоктън и Дарлингтън (за подробности виж тук). Пет години по-късно, през 1830г. започва и железопътното строителство в САЩ. Следва 1832г. и вече Франция се причислява към страните развиващи новият транспорт. Германия както се знае не закъснява много и пуска още през 1835г. първата си железница (подробности виж тук). Следващата европейска държава пуснала железопътна линия е Белгия, след което в Европа главоломно започва строежа на железния път почти във всички нейни държави.
Една от тях, макар и все още неосвободена от османско иго е България със своя строеж от 1864г. Първата железопътна линия в България е открита официално две години по-късно, между градовете Русе и Варна (за подробности виж тук)
Първото железопътно разсписание на планетата, по линията Стоктън-Дарлингтън.
Постепенно железопътния транспорт се развива по света и нас. Първият вагон ресторант е произведен и пуснат в експлоатация през 1882г. на американска територия. Една година по-късно пак там вече се произвеждат серийно и спални вагони, с което окончателно се затвърждава мястото на железниците в обществения транспорт на планетата.
Избрани дати от историята на българската железница.
Тук сме се постарали да съберем избрани дати от родната железопътна история, като данните ще бъдат поетапно разширявани. И така:
1864 г. Направена първата копка за изграждане на линията Русе – Варна от английското акционерно дружество на братя Бъркли.
1866 г. Официалното откриване на линията Русе – Варна.
Снимка на един от първите парни локомотиви в България. Музей на транспорта през 1968г.
1870 г. Барон Хирш започва строителството на линията Цариград – Белово.
1873 г. Официално откриване на линията Цариград – Белово.
1885 г. Народното събрание приема “Закон за железните пътища”, съгласно който железниците в България са собственост на държавата и се експлоатират от нея.
Оригинална скица от южната фасада на Северна гара (днес Централна гара) София – 1888г.
1888 г. Правителството на Стефан Стамболов завзема линията Вакарел – Белово (построена и експлоатирана до този момент от дружеството на Виталис) и започва нейната експлоатация. На 1-ви август цялата линия Цариброд – София – Белово е открита за международни превози. Същата година държавата откупува линията Русе – Варна и на 10-ти август продължава нейната експлоатация вече като държавна . Практически и документално с железопътната линия Цариброд – София – Белово построена също в тази година и Русе – Варна се учредяват Българските Държавни Железници.
Карта на БДЖ от 1910г.
1912 г. Създава се самостоятелно Министерство на железниците, пощите и телеграфите.
1918 г. Дължината на железопътната мрежа достига 2200 км.
1922 г. Създава се държавното железопътно училище.
1939 г. Дължината на железопътната мрежа достига 4436 км. Спират се по-нататъшни строежи.
1950 г. Учредява се Ден на железничаря – първият неделен ден на м. август
1952 г. Открита е Подбалканската железопътна линия.
1963 г. Започва използването на дизелова тяга за влаково движение пуснат е в експлоатация първият електрифициран железопътен участък София – Пловдив.
1964 г. Завършен е първият удвоен железопътен участък Синдел – Варна.
1978 г. Въвежда се в експлоатация фериботната линия Варна – Иличовск.
2002 г. На 1-ви януари 2002 г. влиза в сила новия Закон за железопътния транспорт, приет от Народното събрание на Република България, съгласно който Национална компания "Български Държавни Железници" е разделена на две отделни предприятия - железопътен превозвач (“Български държавни железници” ЕАД) и инфраструктурна компания (Национална компания "Железопътна инфраструктура").
Гара София през 1935г.
Както споменахме по-горе, още важни дати ще бъдат включени тук на следващ етап. Сега ще отбележим и важни други данни, включително статистическите от развитието на железопътните връзки в България. През 1910г. постепенно са обхванати основните направления във всички посоки на родината.
Карта на България и железопътните връзки през 1939г.
Годината е вече 1939 и точно тогава общата дължината на железните пътища у нас достига вече 4426км. Практически след тази ключова година спира изграждането на нови железопътни линии по две причини – основните и дори второстепенни направления са построени и началото на Втората Световна Война. След 1944г. железопътната ни мрежа има новопостроени едва още 88 км. като усилията са изцяло насочени към текуща подмяна и реконструкция на съществуващите структури, тяхната постепенна електрификация и удвояването на свързващите линии във връзка с нарастващия транспортен поток. Така в периода от 1970-1993г. чрез удвояването което е 22%, общият километраж достига своето най-високо ниво от 6200 км. От тях към края на перода са електрифицирани 67%.
Достигната е гъстота на железопътната мрега от 42 на 1000 км, като това е характерно за районите – на север от Стара планина – Централна Дунавска равнина (Горна Оряховица, Русе). На юг от Балкана първенството се държи от Централната част (Пловдив, Стара Загора) и Югозападна България (София, Дупница). Най-слабо развити са районите в Североизточна и Югоизточна България.
За периода от основаването на българските железници до сега, са построени над 400 гари и около 300 железопътни спирки. Около 60 нови гари са построени мужду 1960 и 1975 г. Големи железопътни центрове са София, Горна Оряховица, Мездра, Пловдив, Димитровград и др.
Карта с железопътната мрежа на България от 1965г. направено по сведения до 1960г. с отбeлязани годинита на въвеждане в експлоатация на различните отсечки от всички направления.
Ползвани материали в помощ:
1 . The Locomotives of the Stockton & Darlington Railway - T.R. Pearce 1996 ISBN 0902835149
2. Фонд на СУ "Климент Охридски" - раздел карти.
3. Национална библиотека "Св.Св. Кирил и Методий".
4. Държавен архив - София, раздел "дигитален".
J J J
--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА
За категориите при моделните конкурси и...
За категориите при моделните конкурси и...
Митрополит Морфу Неофит
Потрес! Държавно предприятие измислено о...