Прочетен: 5409 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.09.2013 16:40
Какво е FREMO?
Това е международна организация обединяваща железопътните моделисти които строят и експлоатират моделите си върху модули наричаща се FREMO. Това не значи, че те не правят модели и макети извън модулните системи. Много от тях имат клубни и домашни макети, като често част от тях са направени върху стандартизирани модули.
Предложени от Иво Кордес модули през далечната 1986г.
(известни още като “Joker“)
Точното наименование на тази организация в превод на абревиатурата означава – „Сдружение на европейски приятели за железопътен моделизъм“, което е официално регистрирано по закона за сдруженията на германска територия през 1981г.
По настоящем броя на официално активните негови членове са над 1500 човека от 15 европейски страни. Разбира се, те най-често представляват свойте клубове и организации в асоциацията, така че спокойно може да се каже – практически около нея работят над 30 000 железопътни моделисти.
Според устава на FREMO:
„Целта на сдружението е да насърчава хобито железопътен моделизъм, особено в неговото творчество и дейностти, свързани с различни аспекти от него и личния контакт сред железопътните моделисти на национално и международно ниво“ .
Основните дейностти на сдружението, са строителството и стандартизацията на железопътни моделни модули и организиране на модулни срещи, на които отделните модули да са съвместими по между си, с предварително планирани размери и епохи.
Това означава, че в реалното време на срещите, се представят модули, модели, сгради и техически съоръжения, които са в една и съща моделна епоха и имат техническата съвместимост за обща употреба и управление по единен стандарт.
Съгласно тези условия, произлиза и следващото – в режим на общо управление, движението се извършва по график (движение по разсписание), като всеки влак има своя началник влак, който е ръководител на група хора, състояща се от локомотивен машинист и няколко диспечера, които вземат участие в съгласуваното движение на влака по моделните модули.
Хубаво е този ръководител на групата, да знае езика на домакините (при международни срещи), защото де факто той отговаря и осъществява, връзката на неговата група с другите, участващи в модулната среща и управлението на влаковете по предварително уточненото разсписание.
При една модулна среща, била тя на национално или международно ниво, предварително в достатъчно ранно време, се съгласуват няколко неща:
1. Броя на клубните групи – участници на съответната среща. Съответно техните ръководители, броя и вида на модулите с които ще участват на срещата и вида и броя на влаковете с които ще се движат в разсписанието на срещата.
2. Предварителна конфигурация на модулното трасе, със съответните планове като цяло, включващи пълната конфигурация на трасета – основни и отклонени. Предварителна проверка за изпълнени стандарти, както на механичните конструкции, така и на системите за управление, за изпълнение на основната задача – пълна взаимна съвместимост.
3. Пълно предварително разсписание на дните за модулна среща, включваща дати и часове за пристигане, настаняване, сглобяване и проби на модулното трасе съгласно предварителния план. Съответно определено времето за каране по разсписание, което включва и коефициента за преминаване към моделно време , валидно за управлението по график. Включва и задължително време за разглобяване и прибиране на модели и модули.
4. Предварително уточнен протокол за връзка между ръководителите на групи, включително езика за комуникация (при международните срещи), начина на осъществяване на връзката, чрез различни средства за комуникация (станционарни телефони, портативни радостанции, GSM мрежи) между диспечерите на модулните гари и въобще по трасетата.
5. Предварително направен график за движение на моделните влакове, съгласно предварителните заявки, като те имат пълни паспортни данни съгласно въведените стандарти, включващи „пътни“ и придружителни листове за всяка една отделна единица от подвижния състав. Съгласно тези документи и карти, се композират влаковете с назначени съответните „началник влакове“ – тоест групови отговорници.
6. Начина на решаване на възникнали проблеми, непредвидени в предварителното съгласуване на модулна среща, включително и начина за взимане на оперативни решения, при възникване на проблем или конфликт по време на нейното провеждане. Определяща роля имат домакините които са поели организацията на срещата, които имат и крайната дума при решаване на извънредни ситуации от техническо или друго естество.
7. Не на последно място – елементарен поведенчески протокол и естетически критерии, гарантиращи полезно и приятно изкарване за времето на срещата от всички нейни участници.
8. Препоръки за евентуални връзки с медийте, начин на заснемане на видеоматериали и даване на информация и интервюта с гарантирана точност на информацията.
Във връзка с разрастването на организирането, броя през годината и увеличаващата се населеност на модулни срещи, на национално или международно ниво, има и едно ново допълнително условие, което става задължително – спазване на специален FREMO-стандарт, изрично описващ начина на задължително енергийно осигуряване и неговата безопастност при експлоатация.
Той е описан тук - http://www.fremonet.eu/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=uploads/media/Fremo_Elektro_V_1.0.pdf&t=1378290651&hash=127fbc32f0dcf963564e6dcd0a24c45f80348ae1 .
Става въпрос за необходимите мощности, начина им на разпределение, както на високите напрежителни нива (220 волтово мрежово разпределение), така и на ниски нива – модулни мощностти в аналогов и DCC-режими. Със задължителни норми на безопастност и гаранции за тяхното спазване от всеки участик или група по време провеждането на модулните срещи с цел предотвратяване на нежелани инциденти и осигуряване на безопастност за участиниците и техните модели.
Цифрово управление FREMO.
Други приоритети на организацията FREMO, са организация,стандартизация и развитие на FREMO цифрово управление по протокола на DCC-стандарта. Спроред Стефан Борман, в началните години са правени различни опити за прилагане на наличните вътрешнокомуникативни протоколи от различни фирми, производителки на цифрово управление. Тъй като от FREMO-организацията са искали относителна независимост от фабричните производители, след гостуване на техни официални представители в годишната конференция на NMRA през 1997г. в град NIDDA, те взимат решение за първоначално прилагане на техният протокол, NMRA-DCC. Тоест стандарта на фирма „Motorola“ окончателно отпада от предложенията за приложение, защото е обвързан с търговска фирма, докато NMRA е аналогична на FREMO, независима организация от северно-америанския континент.
След като започват да прилагат основно протокола за DCC, който определя основни фактори в управлението на цифровизирани системи, като различни стъпки за промяна на скоростта (14/28 и 128) и употребата на къси и дълги адреси при адресацията на дешифраторите, решават че трябва да имат по-големи възможности за връзка между различните дешифратори, било то в подвижен състав или различни принадлежности (аксесуари).
След осъществяване на връзка с доста европейски фирми производителки на такива системи, те получават уверенията на „DIGITRAX“ за свободно предоставяне изходните кодове (сорса) на техния протокол „LocoNet“. Това е втората система на основата на която се разработват повечето устойства за FREMО-DCC стандарта. От известно време обаче изходни кодове за този прокол не са вече публикувани свободно в мрежата. Тоест отново се получава някаква обвъзрзаност с търговска фирма. За избягване на това, LocoNet търпи постоянно развитие на основния си код, но без да е обвързан с модернизирането му от фирмата-производител.
Като масови пултове за управление до сега в употреба са приети два модела – FRED и FREDI. (FRemos Einfacher Drehregler) или преведено – лесно управление на скоростта. Двата цифровизирани пулта са лесни за изработка и употреба, дори за свикналите да употребяват по-старите аналогови регулатори на FREMO.
За тези пултове, както и различните протоколи за управление, повече в технически подробности и съвети за изработката и употребата им, може да прочетете постоянно обновяващата се и идопълвана информация ТУК.
Има и фабрично производство на FRED, от фирма Uhlenbrock Art.-Nr. 66000 FRED
Принципна схема на система управляване по LOCONET.
И известно количество разпределителни кутии (LN-box)
Модули FREMO (FREMODULЕ)
Създадени са подходящи стандарти, изпълнението на които гарантират съвместимостта между модулите създавани и употребявани от различни железопътни моделистти и организации. Модулните системи се класифицират по мащаб, като при необходимост това се посочва допълнително.
Начин за изчисляване геометричните размери в модулна система от Пол Хартман.
Основните модулни системи които на практика се прилагат по настоящо време в Европа са:
- Мащаб „0“ и неговият по-малък размер „0е“.
- Мащаб Н0 за Европа.
- Мащаб Н0 основен.
- Мащаб Н0 – частни случаи.
- Мащаб Н0 – фин.
- FREMO – 87.(модулен стандарт)
- Мащаб Н0 – USA (американски стандарт)
- Размер Н0m.
- Размер Н0m - Rhдtische Bahn.(Швейцария)
- Размер Н0е.
- Размер Н0f
- Мащаб N.
По информация от официалния сайт на FREMO, вече има още една добавена система която е мащаб „І“ с име FREMO 32.
В последно време има непотвърдени сведения, че ще се присъединят и поне от една система за модулив в мащаб ТТ. Дали това ще бъде една от двете най-развити немски АКТТ (http://www.aktt.de/cms/) или FКТТ (http://www.fktt-module.de/), чешката на големия моделен клуб „Zababov“ (http://www.zababov.cz/index.php?id=21&L=2) или полската “sТТandart-PL“ (http://www.sttandard.org.pl/) не е ясно. Може би ще е някакъв обобщен или уеднаквен стандарт, като се има предвид и двата най-млади стандарта в този мащаб – унгарския и съответно българския BGTT (http://bgtt.eu/?page_id=41).
Основно изискване е за съвместимостта на механичните и електрически параметри, за улеснено съединяване в обща система. Друго изисване е епохата и региона на модула, както и релсовия материал който е употребен. Тъй като геометричните зависимости са различни в зависимост от масовото производство, както и габаритите на свободното пространство около коловозите са често вариращи, единственото изискване към тях е височината от пода до глава релса (с възможности за известно нейно регулиране) и свободните габарити съгласно мащабирането в съответния размер.
Модули по системата на FREMO бяха доста стандартизирани по външен вид и размери, но сега това вече няма значение, тъй като се допуска употребата на преходни модули, които осъществяват и преход на електрическия интерфейс.
Простото прехвърляне на управляващият интерфейс се осъществява на единични модули, които не съдържат разклонения и работят лесно (включени са само коловозите) в общата система. При оперативните модули това управление се съдържа и позволява контрол на модули с гари, централни коловози по общи трасета, трафик-възли, клонови отклонения и крайни гари.
Други общи положения.
Модулната конструкция позволява включването в една обща система на различни модели. Те могат да бъдат свободно комбинирани (без определени твърди местоположения) по между си като единични бройки или в съвместяване на няколко систематизирани по други признаци планове, като модулни гари (гара разположена на повече от един модул но като общ сегмент от система), модулни отклонения и дори диорами. Те съдържат и електрически интерфейси за управление и захранване.
Такава система позволява лекота при транспортиране, прецизност на съвместяване и най-вече, осъществяване на различни конфигурации на коловозни развития, включително и пресъздаване на действително съществуващи райони взети от реалния живот.
Механичните стандарти включват задължителните местоположения на свързващите елементи и техните размери, спомагащи неподвижното им и точно закрепване в една обща система.
Някои модулни системи имат и стандартизирани изисквания, към епохата и климатичните признаци (пролет, лято, есен и зима) за още по-добро съвместяване по между им. Други модулни системи са максимално опростени от към ландшафт и други, като изискват наличието само на нужните релси за коловози, като например системата N-tracK, или дори още по-опростената – тази на T-Тrack, която започвайки от Япония (фирма КATO) добива напоследък все по-голяма популярност в САЩ, а в Европа пък се ползва изключително за модули с трамвайни трасета.
Малко репортажни снимки от модулни срещи по света през годините.
Начална подготовка – всеки вагон с придружителен лист.
Композиране преди началото.
Пулт-управление на тази гара в целия си блясък.
Първите три композиции за този час са готови в очакване на старта.
Тази зала може да отеснее по някое време.
...с по-голяма за следваща среща...
...за да се стигне и до тази прекрасна гледка!!!
С една гигантска панорама (кликни на снимката).
Както казахме по-горе, има вече всякакви модели и модули, като например тези пристанищни с малки товарни гари в тях.
Краен пункт за някои композиции и отново придружителната документация.
Част от екзотика...или максимален реализъм!
Програма на FREMO-срещите за септември на 2013 година.
04.09. - 08.09.2013 в град Pegnitz (Германия) – „Fremo Herbsttreffen 2013“.
05.09. - 08.09.2013 в Huskvarna (Швеция) – „Fremo treffen in Schweden“.
13.09. - 15.09.2013 в Kverneland (Норвегия) – „80 Zahlen FREMO H0-treffen-Kverneland september 2013“.
20.09. - 22.09.2013 в Hosingen (Люксембург) – „Treffen der Narrow Gauge Division (H0n3) in Hosingen (Luxembourg)“
20.09. - 22.09.2013 в Unna (Германия) „Treffen der Narrow Gauge Division (H0n3)“.
Ползвани материали:
1.Официален сайт на FREMО-организацията - http://www.fremo-net.eu/23.html?&L=0
2. Cтандарти за мащаб N - GermaN-Trak,
http://www.germantrak.de/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=106
3. Фирма Uhlenbrock - http://www.uhlenbrock.de
4. Das Jahrestreffen des FREMO 2006 in Braunlage – репортаж Н0е-
http://www.jagsttalbahn-modelle.de/treffen/braunlage06/braunlage.html
5.FREMO-Treffen Pritzwalk 2005 -
http://reichsbahnamt.de/Gallerie/Pritzwalk2005/Pritzwalk20051.html
6.Fremo Meeting Zuidbroek 2010 13.-17.10.2010 - http://www.thwoditsch.de/fremo/zuidbroek10/
7. WIKIPEDIA DEUTSCH - http://de.wikipedia.org/wiki/FREMO.
J J J
--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА
Железопътната история на Европа.
Първата железопътна линия в България.