Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.07.2013 13:51 - За категориите при моделните конкурси и техните изисквания 2.
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 3757 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 11.07.2013 14:01


За категориите  при моделните конкурси и техните изисквания - част ІІ.

продължение от част І. 

ХХХVІ - стигаме до преломната 1989г. Конкурса е проведен в град Бърно, Чехословакия. Общо участници – около 163 (някои участват св две категории с повече от един модел). Наградени модели – 41 бр. В категории А1 / ІІ,0,S ; A1 / H0 ; A1 / TT,N; A2 / H0; A2 / TT; A3 / H0; B1 / II,O,S; B1 / H0,TT; B2 / TT; B3 / H0,TT; C; D; E и F. 
Присъдена е само една І-ва награда – на Детлеф Драйсигер, ГДР, 96,6 т. Модел 97 401.

image

image

image


Оценъчните групи във всяка категория обикновенно са десет, като всяка от тях разполага с по десет точки или от 1 до 10 място, като не е задължително да се номинират десет модела. Обикновенно модел влезнал напред в класацията се оказва, че е получил от даден съдия 7 точки, от същия човек модела класиран на второ място е с две точки, а този на трето е с 1 точка. Просто съдията е преценил да разпредели точките си от дадена група, по между три модела, без да дава оценка на други участващи. Тоест ако са участвали десет модела, а той е дал оценка само на три от тях, останалите получават от него 0 точки.
                 Оценъчните групи се формират от предварително съставената конкурсна комисия по нейно усмотрение и преценка какво искат да оценяват и най-вече, какво ще ги улесни при журирането. Те стават част от предварителния правилник, който получава всеки регистрирал се за участие, за да може да си подготви модела и придружаващата го документация. Както и самият себе си за оценаъчна група 10, ако има такава в правилат. 

Обикновенно се застъпват следните групи за оценяване на модели в конкурси които не са задължителни, тъй като самата конкурсна комисия ги прави, тоест тези показане тук са най-често включваните за оценяването:
1. Пълнота и достоверност на придружителната документация.
2. Точност съгласно изискванията по NEM-стандартите на MOROP.
3. Точност в изработката на модела, съгласно предоставените чертежи и снимки.
4. Приложение на различните  технологии и резултати от тях при изработката на детайлировката.
5. Качество при боядисване на модела и сравняване с оригиналната визия по възможност.
6. Общ външен вид, чистота и прецизност при реална изработка. Вклрючва и общо впечатление.
7. Ходови характеристики по теглителна сила (за локомотиви и мотриси), плавност на движението и обща визия на ходова част. Сработване на прикачни съоръжения при автоматично скачване и разкачване.
8. Допълнителни екстри на модела, като осветление, звук, газгенератори, задвижване на допълнителни елементи (врати например), имитарени н аизносване и/или състаряване на боята и визията... и т.н.
9. Историческите писмени материали и фотографии за прототипа в основата на представяния модел.
10. Общо представяне на придружителната документация, самия модел и представящият го моделист в свободен разговор с конкурсната комисия. При този разговор се разбира какво е искал да постигне моделиста, доколко го е постигнал и в крайна сметка понякога се доуточняват детайли убягнали на комисията - често заради лоша документация, което по правилник сваля оценката ако до тогава не е визирано вече.
Липсата, и/или недостатъчното съдържание на такава документация обикновено отрязва до към 50 процента от оценката и рядко такъв модел може да влезе в първата тройка. Това е често допускана грешка - да се представя гол модел, се счита направо за подигравка с журито и рядко може да намериш хора от него, които да гледат благосклонно след такова действие.

За финал ще опишем накратко шестте категории:
категория А - модели на подвижен състав със собствена тяга
А1 - разрешава се употребата само на фирмени електромотори, електронни компоненти, колооси, пантографи, зъбни колела, буфери и автосцепки. Всичко друго се изработва от моделиста като материалите си избира той.
А2 - преустройство на подвижен състав от една серия в друга с произволно ползване на фирмени части. Поощрява се употребата на допълнителните детайли и от други фирми, различни от основната фирма производител на изходния или базов модел. 
А3 - малки промени по външния вид на фирмено произведени модели с цел подобряване достоверността на визията му. У нас е известно като "туниговане" или "суперосване".

категория В - модели на подвижен състав без собствена тяга.

В1 - разрешава се употребата само на фабрични колооси, електронни компоненти, буфери и автосцепки. Всичко друго се изработва от моделиста, като отново материалите си избира той.
В2 - преустройство на подвижен състав от една серия в друга, с произволно ползване на фирмени части. Може да се ползват и части от други фирми извън базовия модел.
В3 - физически промени на външен вид с фирмено произведени модели за подобряване достоверността на визията им и по-конкретно включване в определена епоха.  Както знаем вагоните доста по-често от локомотивите минават през няколко епохи на ползване.

категория С
 – Винетки. Технически работещи всякакви единични сгради и/или съоръжения, свързани с инфраструктурата на железниците, монтирани на носеща плоскост с или без релсови коловози. Витриния вид предполага да не са част от по голяма структура като макет или модул. Няма ограничение дали са изработени от набори за сглобяване, самостоятелно набавени материали или отделни фабрични детайли. Важна е крайната визия след съответното боядисване (състаряване) и представяне по документация.

категория D
 – Диорами. Технически работещи съвкупности от сгради и/или съоръжения представляващи завършен цял комплекс от железопътната инфраструкура. Няма ограничения във вида на материалите или начина на изработка. Допускат се всякакви фабрични материали, като важен е крайния резултат при представянето по документация.

категория Е
 - Допуска се до участие модели на всякакъв подвижен състав, включително и трамвай.
За повече сведения на следващ етап, се издирват конкретни материали.

категория F - Допускат се до участие всякакви модели на сгради, свързани с инфраструктурата на железниците.
За повече сведения на следващ етап, се издирват конктретни материали.

Очаквайте продължение.

Ползвани материали – годишните сборници на сп.“Der Modelleisenbahner“.
Фотографии - Albrecht Oschatz, Alex Stirl, D. Selecky.

J J J


--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 378160
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031