Прочетен: 6070 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.04.2013 16:13
Перони и рампи в железопътния моделизъм.
1.Основни размери.
Настоящите препоръчителни размери са изведени съгласно четири основни стандарта на „MOROP“ даващи изходните данни. Това са NEM-010, NEM-301, NEM-102 и NEM-103. Някои от тях се отнасят за Германия, но тъй като в България това хоби е най-близо до германското се ползват те за основа, поне докато не бъдат създадени български такива (в тълкуване от „Наредба №55“ на БДЖ за нуждите на моделизма).
Тези стандарти третират следните въпроси:
- NEM-010, разглежда мащабно съотношение и моделното междурелсие в хобито – от 2004г.
- NEM-102, предмет са свободните габаритни размери в прав участък от коловозите – от 2003г.
- NEM-103, в допълнение на стандарта, в частта за коловози разположени в крива – от 2004г .
- NEM-301, допустими габаритни размери за различните мащаби - от 2003г.
Ползвано е също и препоръчителното допълнение от германските моделисти в 2005г. чието съдържане е описано по-долу в оригинал от „AGBM а ph01-v1.pdf“.Забележка:
Размерите са дадени спрямо осова линия на коловоз и отстояние от SO (глава релса).Височината по германските стандарти за пероните произхожда от следното правило:
- Височина 380 мм от глава релса е за перони в гари където минават до 25 влака на ден.
- Височина 550 мм от глава релса е за перони в гари с преминаващи от 25 до 200 влака/ден.
- Височина 760 мм от глава релса е за перони в гари където минават над 200 влака на ден.
- Височина 960 мм от глава релса е за перони в гари където минават до S-влакове ().
- Максималната височина за товарни рампи е не повече от 1200 мм.
Тук разбира се българските моделисти може да се придържат към немските стандарти, стига да желаят това като за целта ще трябва да си изведат съответствието на тези размери от споменатата българска наредба и да си направят самостоятелно изчисленията.
Едно е сигурно – немските стандарти са проверени в практиката и изпълнението на техните препорики, гарантират сглобяването на гаровите райони да бъде изпълнени точно и без последващи проблеми.
Щом интерпретацията и изчисленията в основата от данните на „Наредба №55 – БДЖ“ бъдат направени по подобен начин, те ще бъдат публикувани тук съвместно с необходимити скици и таблици.
Пероните в зависимост от разположението си спрямо обслужваемите коловози са няколко вида:
Единични едностранни външни.
Двойни едностранни комбинирани (външни и вътрешни).
Комбинирани за начални гари.
Външни перони.
Вътрешни едностранни перони.
При монтаж на парапети, трябва да се съобразите да са извън габарита на светлия отвор съгласно NEM-102.
Вътрешни перони (достъп в края).
Подобни справочни данни ще бъдат направени в скоро време и за пероните които са покрити, като там освен отстоянията и широчините им, ще бъдат включени и същите данни за козирките и покривите на покритите части и тяхното разположение спрямо перонните платформи и коловозните развития.
J J J
--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА