Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.11.2012 16:36 - Faller Car System Част-II
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 4213 Коментари: 2 Гласове:
1

Последна промяна: 02.04.2013 16:12


   Автоматично управление по курсова тел.
Faller Car System Част-II.


1.    1.Небходими елементи

Следните компоненти са част от комплекта на Faller № 161522, но всички части и блокове, могат да бъдат закупени и отделно, за да се разширява постепенно цялата система.

            а) електронен блок за контрол на трафика Faller № 161772 – цена около 32 евро (2012г.)
imageimageimage

Аналоговия контрол на трафика е „мозъкът“ на Faller Car System-ата. Електронния блок е с два проводника за свързване към достатъчно голям трансформатор с мин. мощност 50 VA и изходи за ~16 V AC (може да е например Faller № 180641). Връзките са логично подредени и разпределени, както следва:


image
             Както може да се види от снимката, в лявата страна са и общите клеми, плюс (+) и минус (-). Самият електронен блок  е разделен на три различни части, всяка от които е дублирана. Тези шест блока да работят напълно самостоятелно и следователно могат да осъществяват контрола по отделен и независим сценарий на движение в трафик. Какви са  условията за работа на таймера, тригера и импулсния генератор е описано по-долу.

б) Електромагнитен блок за отклонение на превозно средство Faller № 161677 – цена около 29 евро (2012г.).

image

 

 

image

Електромагнитнитния блок гарантирано отклонява, чрез  постоянния магнит на управляемия мост от превозното средство с активно насочване към различна курсова тел зад него. Захранването (активацията) на блокчето  е  ~16 V променлив ток (AC).

 в) Бобина в място за спиране Faller № 161675 – цена около 29 евро (2012г.).

imageimage


При необходимост от кратко, временно спиране на превозно средство в определена позиция се ползва тази бобина, която е в състояние да създава магнитно поле. От магнитното поле, превозното средство е с изключен датчик за движение (рид ампула или електронен с датчик на Хол) и по този начин то спира.

 г) Блок за спиране на паркинг места Faller № 161674 – цена около 29 евро (2012г.).

imageimage

За паркинг-местата има постоянен магнит, в състояние да блокира (чрез магнитния датчик – рид ампулата) преминаването на превозното средство, като го оставя без ток за дълги периоди. Ако блокчето се активира, магнитното поле на постоянния магнит в него се неутрализира и превозното средство започва да се движи. Захранването (активацията) на блокчето  е  ~16 V променлив ток (AC).

 д) рид-сензори (датчици) Faller №161773 – цена около 26 евро (2012г.).

 image   Стари (плоски, за хоризонтален монтаж)
   
 image

 и  нови (цилиндрични, за вертикален монтаж) сензори. 

 За автоматичното управление на потока в трафика се изисква отговор от пътния контрол. За тази цел се ползват рид-сензори, които  са вградени във курсовата тел от пътното платно или в непосредствена близост до нея. Магнита от плъзгача в управляемият мост на превозното средство или допълнителен магнит монтиран в превозното средство, активира обслужващите пътния контрол рид-датчици  и по този начин се подава сигнал от преминаващо превозно средство към съответния контролер за управление.

 

1.    2.Управление по дистанция.

Чрез контрол на дистанцията се поддържа, разстоянието между двете превозни средства. Това изисква регулируемо реле за време  (таймер) в контрола на движението.

Какво е необходимо ли ?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

1 брой сензор (Faller № 161773)

1 брой стоп бобина (Faller № 161675)

Тези елементи се съдържат и в комплекта на Faller № 161 678

Какво е "регулируемо реле за време“ (таймер)?

Тази важна операция от областта на контрола в трафика, използва за контрол на действието (спира в конкретна точка, превозното средство) реле за време с предварително зададеното време на престой. Времето се регулира от копчето "P 1" или "P 2" в електронния блок Faller № 161772 . Релетата за време в него се активират чрез съответния вход - E1 и E2. След задействане на входа, се активират съответните изходи от всяко реле за време. Те са означени с А1.1 или А1.2 като са включени/изключени толкова дълго, колкото сте задали за времето. Активирането на един вход може да бъде направено чрез различни входни устройства. Това може да бъде сензор, рид-ампула, бутон или да бъде задействан от превключване на курсовата тел.

За нашия пример, това означава следното:

 image

Когато едно превозно средство премине през  сензора (SE1), скрит в курсовата тел, за да спре следващото превозно средство чрез стоп-бобината (ST1), тя се активира  за определено време. Ако докато изтече зададеното време не е минало превозно средство, стоп-бобината се изключва и преминаването е свободно – без спиране. Ако следващото превозно средство е спряло след началото на времетраенето за „стоп“, то остава над стоп-бобинката до изтичане на оставащото време за освобождаване.

По този начин се осигурява минимално разстояние между превозните средства при движение едно след друго. Така задното превозно средство не може да догони предното.

За тази цел, сензорът (SE1) е включен след стоп машинката и скрит в курсовата тел. Така той ще се задейства винаги от магнита на водещия плъзгач и не зависи от наличието или липсата на допълнителен индикаторен магнит в превозното средство.

За да активирате някой от входовете на релетата за време (Е1, Е2....) винаги се изисква отрицателен импулс подаден от някакъв датчик. В случая това е рид-ампулата (която всъщност е магнитен ключ), чийто друг проводник е включен в отрицателния полюс на електронния блок (-).

Съответно пък стоп-бобинката е захранена чрез положителния полюс от блока, а се задейства щом получи сигнал по черния проводник включен в един от двата изхода на релето за време (А1.1). Съответно за това реле, времето се регулира чрез копчето Р1.

 

1.    3.Престои в паркинг тип „арфа“.

Често има ситуации, в които искате да спрете няколко коли в няколко места за паркиране. Най-простият начин да направите това със сигурност е в един „арфа“ паркинг или паркинг за няколко коли. Веригата описана тук е приложима и за други ситуации, като например предварително паркиране в отбивки на пътищата, разпределението на превозните средства по няколко платна на бензиностанция или паркиране на противопожарни автомобили в гаража или на камиони в места за товарно/разтоварни дейности.

Принципът тук е винаги един и същ. Превозно средство завива на свободно паркинг място  и докладва за  това в контролера, след което спира. Следващото превозно средство не може да влезе в там, докато е заето и трябва да премине към следващото възможно свободно място. Само, когато първото превозното средство напусне своето паркинг място отново, то някое друго превозно средство може да се паркира там.

Как действа съобщението за "Заето"?

       Трика за съобщение "заето" е следният. Ползват се обикновено сензори свързани към входовете (E1, E2, ...) и съответно към  отрицателния полюс на блокчето. Тук вече се ползва и още една част от този блок – тригерите. Те са свързани също към отрицателния полюс за да е активен . Както е показано на скицата, щом тригера е активен, сензора включен в неговия изход – също. Ако някой използва този сензор за платно, то може да се включи само ако изхода на тригера е активен, но само ако в случай, че мястото не е вече заето.

Как работи тригера?

Входовете S3, R3, както и изходите му А3.1 и A 3,2 формират контрола на движението. Тригера е по принцип един специален вид ПРЕВКЛЮЧВАТЕЛ.

Ако един от изходите е включен, другият се превключва от всеки входен сигнал. При прилагане на сигнал на вход S3 (превключване), тригера се превключва тоест изход Q 3.1 го включва, а изключва изход Q 3.2. Когато се получи активен сигнал на вход R3(нулиране), се възстановява състоянието на изходите (разменя ги). Т.е. Сега е изключен изход А3.2 и включен изпод  А3.1.

Какви елементи са  необходими?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

4 броя сензори  (Faller № 161773)

2 броя блокчета за отклонение на превозно средство (Faller № 161677)

2 броя стоп бобини (Faller № 161675)

Последователността на работа от изобразеното на скицата  може да бъде описана, така:

Двете паркоместа първоначално са свободни. Първият автомобил преминава сензор (SE1) и превключва за секунда изходите на тригера (A5), където е свързан превключвателя за отклонение (AB1), който насочва превозното средство към паркинг място (А). Сега превозното средство се движи над сензора (SE2), който активира стоп-бобинка (ST1) и сензор (SE1) се изключва. Следващото превозно средство преминава над сензор (SE1), но тъй като той е забранен от първото преминало, той продължава направо и активира превключвател за платно (AB2) чрез сензора (SE3) на входа E6 и да се отлони и спре във второто паркинг място. Тук, преминава над сензора (SE4), и активира стоп-бобинката за това място (ST2), като съответно, деактивира сензор (SE3). Следващите превозни средства ще  преминат през паркинга без да спират, защото няма свободни места.

Ако искате да освободите някое, това става с натискане на някои от бутоните (Т1 или Т2) превозните средства се освобождават от паркинга, а той е освободен за следващите влизащи транспортни средства.

Добавения  резистор (82 Ом/1W) в захранването на превключвателите за платната гарантира, че късите коли не ще се спрат над някои от превключвателите.

Първоначалното състояние на тригер е неопределено!

При първоначално включване захранването на блокчето за контрол на трафика, състоянието на изходите на тригерите не е дефинирано. Т.е. Или А3.1 е изключен, съответно А3.2 включен, или обратното. В нашия пример, малко след включване, трябва да натиснете двата бутона, за да определите, че паркинга е свободен.

Продължителното използване на спиране в паркинг!

Ако превозните средства остават за по-дълго време в паркоместата, вместо стоп-бобинки, трябва да се използват блокчета за спиране на паркинг места (Faller №161674).

imageimage

5. Място за разминаване.

Принципно еднопътните, тесни участъци са много атрактивни за движението на моделите. Но как да стане това когато има и насрещен трафик? Много просто, с напълно автоматична система за отклонение в отбивка – още едно алтернативно място за превозните средства. Чрез специално инсталиране на курсовата тел, датчици и ...спиране в отклонение до разминаване (или задминаване – въпрос на включване) с друго превозно средство.

Ясно ви е – ще ползваме отново тригерите от автоматичния трафик контрол.

Как работи схемата?

Входовете на тригера S3, R3 и неговите изходи А3.1 и А3.2 образуват цялата схема за контрол. При подаване на сигнал към S3 (SET), то изход А3.2 е изключен, а изход А3.1 – включен. Ако входа R (reset) получи сигнал, то двата изхода ще разменят своето състояние. Тоест вече се включва А3.2 и изключва А3.1

Какво е необходимо?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

4 броя сензори  (Faller № 161773)

2 броя стоп бобини (Faller № 161675)

И не е необходимо отклонителни блокчета ?!!! (Faller № 161677)

Как работи тогава?

Когато превозно средство №1 влиза в гнездото му (обърнете внимание на червените кръгове в скицата), то сработва  първия сензора SE1. С което си активира своето собствена място за спиране ST1. Преди да достигне там обаче, преминава и през сензора SE2, като по този начин превключва състоянието на тригера обратно от досегашното му. Това прави стоп мястото ST2  неактивно и освобождава превозно средство №2 на платното.

Сега, ако превозното средство 2 се връща към алтернативно място, то също има своите превключвания – първо преминава в позиция над сензора SE3 и след това се освобождава едно превозно средство от сензора SE4 по маршрута.

Прекъсване на курсовата тел.

 Ако, както в посочения пример, курсовата тел се прекъсва, това е важно да се гарантира, че краищата са на 2 mm един от друг. Курсовия тел се монтира за  предпочитане в остър ъгъл спрямо тази непрекъснатата тел. Това е необходимо, за да могат  превозните средства да се водят в правилната посока.

Това трябва да се тества задължително стриктно преди пълно монтиране!
image

image

6. Стеснение на пътя.

Нормалните пътища са малко скучни, а други начини за разнообразие не винаги са възможни. Особено ако съществуващата система е интрегрирана като част от заводско движение, около строителни обекти или място „отцепено“ от полицията поради катастрофа. Въобще сценарии много, а начина за реализирането им е индентичен – трябва да се гарантира възможност за заобикаляне на препятствието дори при насрещен трафик.

За целта вече ще ползваме релето за време от познатия ви аналогов блок за контрол.

Какво е регулируемо реле за време?

Това е първата блокова част от трафик контрола, който се употребява чрез контролиране на дадено действие за предварително зададено време. Това време може да се регулира посредством копчетата Р1 и Р2.

Двете релета вградени в електронния блок работят индентично – след задействането им през входовете Е1 или Е2 (съответно) те остават включени за определеното им време. Активирането на тези входове може да става от различни устройства.Те могат да бъдат магнитни сензори (ридампули), бутони или други подобни.

Какво е необходимо?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

1 брой сензор  (Faller № 161773)

1 броя стоп бобини (Faller № 161675)

Как работи схемата?

Ако две превозни средства се срещат около тази точка, то това което ще заобикаля препятствието трябва да спре за да даде предимство на движещото се в права посока срещу него. То така си е и по правилника де...Тоест движещото се направо си „осигурява предимството“ като преминава през датчика SE1 който включва релето за време, а то задейства стоп бобината монтирана в насрещното платно.Тя на свой ред освобождава спряното превозно средство след изтичане на зададеното време.

Ясно е, че сензора трябва да е на разстояние преди заобикалянето, достатъчно ако има превозно средство вече задминало стоп бобината, то да има време да се „изтегли“ обратно в своето платно. Също така времетраенето трябва да е достатъчно та спрялото превозно средство да „изчака“ преминаващото такова, което е задействало сензора. Двете се определят и опитно ако трябва, за по-лесно настройване.


imageimageimage

 



  J J J

--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА



Гласувай:
1


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. gregary77 - Faller Car System Част-II
22.02.2018 00:10
Много полезна информация!
Ще се пробвам да я приложа на макета си...:-)
цитирай
2. gregary77 - За мен беше полезно! Ще гледам да го ...
25.03.2018 23:42
За мен беше полезно! Ще гледам да го приложа на макета си...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 379997
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930