Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.09.2013 12:42 - Как да си разпознаем мястото за бъдещия ни макет?
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 10210 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Как да разпознаем  мястото за бъдещия  макет?

                По мнението на мнозина моделисти, вътрешната красота на моделната железница се състои в нейното движение, благодарение на вградените двигатели. Съхраняването на моделите в удобна витрина, не ви прави колекционери, но пък чудесно допълва интериора около вашия макет. Така с един поглед може да обхванете своя парк от подвижен състав, да му се насладите в идеалния ракурс и все пак да го пуснете в „обръщение“ по макета си. Дори и при „нормално“ големите колекционни витрини, един истински моделен влак от 5, дори 10 вагона е в пъти по-красив, когато е в движение. Особено когато се движи по макет, спомагащ за по-реалистичното пресъздаване на околния свят в миниатюра.

image
image

        При планирането на макет е необходимо да разберете каква площ ще ви трябва за разполагането на вашите идеи. вие ще трябва да сте си изяснили няколко отделни пeриметъра, на които бихте искали да отговаря:
        1. Мащаба в който предпочитате да работите. Дадените по-долу примери и таблици са само за най-разпространените мащаби у нас – Н0, ТТ и N. Често избора на мащаба се определя в „движение“, като се определи възможната площ (а често и финанси) която може да бъде отделена за любимото хоби.

За по-добра ориентация в големината на моделите от различните размери, може би трябва да си разпечатите тази скица, която е на лист А2.
image

image


           2. Минимален радиус по окръжност, който бихте искали да ползвате, но не и непременно минималния възможен от производителя на релсовата система. От този радиус зависи и минималната широчина на макета (или негови отделни части), като е необходимо да знаете, че в малките радиуси на релсовият материал, добре се вписват само къси локомотиви и вагони. Дълги, многоосни вагони и въобще подвижен състав, при движение по минимални радиуси може дори да дерайлира. Ето защо специалистите препоръчват стремежа във всеки един макет да се  ползват възможно най-големите радиуси, съобразно пряката връзка с неговата широчина, в най-тясната  му  част, с наличието на коловози в крива. В зависимост от макета, той може да има и по-тясна част, но в нея да няма релси в крива.
      При това планиране, не пропускайте да предвидите отстояние на железопътните релси до ръба на макета което е препоръчително да бъде поне 4 см. Това е около максималната височина на един модел за Н0 – едрия от трите най-често ползвани мащаба у нас. Така моделът ако „падне“ от релсите на борд, би останал до тях, без да изпадне от ръба на макета.
        Имайте предвид , че обикновенно почти всички локомотиви не се вписват в най-малкия радиус, а в следващия по размери. Само малките маневрени двуосни машинки „влизат“ във всякакви криви. Многоосните огромни локомотиви, особено от парните, понякога имат по-специални изисквания към радиусите на релсите по които ще се движат. За лококомотивите и техните възможностти за вписване в минимални радиуси, трябва да ползвате данните от фирмите производителки.

 image

1.     3. Разчетната дължина на влаковете които бихте искали да управлявате, също е от голямо значение. Колкото е по-дълъг един влак на макета, толкова по-добре се движи и изглежда като истински. Препоръчва се минималната дължина на влак да се смята като сбор от най-дългия ви локомотив и удвоената дължина на най-големият ви (обикновенно е пътнически) вагон. По такъв начин при минимална дължина на влак, ще можете да управлявате един локомотив с два пътнически или 3 до 4 двуосни товарни вагона. Тук е мястото да ви напомним, че в зависимост от епохата, дължината на влаковите композиции се мени и удвоява от 1-ва до 5-та епоха. В последната (за сега) шеста епоха това вече дори не достига, особено с дължината на съвременните скорости влакове.

image

       5. Пространството за достъп около и до макета. Под това се разбира, свободното място което трябва да предвидите около него, за да можете да имате достъп на една ръка разстояние до всяка точка от конструкцията. Старото правило за широчина на макета - не повече от 120 см, колкото е достъпно от възрастен хобист до крайната точка с една протегната ръка в приведено състояние, вече е доста поизоставено, тъй като има различни начини за преодоляването и на  по-големи широчини. Например при островните макети (такива с достъп от всички страни), това разстояние вече може да бъде и над 250 см, а ако е по-голямо, често се правят и специални повдигащи се части, през които моделистта има достъп до на пръв поглед, недостъпни части. За да може обаче да се борави удобно около всеки макет (дори този с едностранен достъп отпред) трябва да предвидите и свободното пространство около него, определено от габаритите на средно голям човек или от самия макетист. Препоръчителното минимално свободно пространство което трябва на един средно голям и тежък хобист е около и над 60см. Всяко пространство над тази широчина е едно допълнително удобство, както при строенето на макета, така и при неговата експлоатация, та дори и в разполагането в последствие на различна снимачна техника.

image

1.     Ако предвиждате да имате дори и малка гара със само два коловоза в развитие, трябва да се вземе под внимание и дължината на разклоненията които ще ползвате за това, съгласно фабричните данни от съответната фирмена релсова система.

image 

Тук ви показваме изброените по-горе параметри ползвани в началната планировка на един примерен макет. И така, искаме макета ни да бъде по най-простата затворена схема на коловозното развитие (виж тук повече по въпроса), като нашият пример е за мащаб Н0 (параметър 1) и имаме в колекцията си подвижен състав от 3-та до 5-та епоха (параметър 3). Минимален радиус за този мащаб съгласно по-старата (но все още разпространена у нас) релсова система на Пико (п-образен профил на релсите) е 380 мм. Съгласно параметър 2, добавяме още две обезопасителни широчини от ръбовете му, които са от по 40 мм и получаваме:

Мин.шир. = (2 х 380) +(2 х 40)= 840 мм (84 см)

Колкото до дължината на този макет, освен горе изброените параметри, трябва да включим в изчислението му и минималната дължина на едно разклонение съгласно неговите размери от таблиците за съответната релсова система (параметър 5). В даденият  пример за П-образен профил по системата на Пико, тази дължина на едно разклонение е  177мм. Значи след пресмятането ще получим следните резултати:

Мин.дълж. =(2 х 380) + (2 х 40) + (L=216 + 2 x 310=W) +  177=T ( или 2 х 177) = 1853 мм (или 2031 мм)

Където L-дължина на локомотив и W-дължина на вагон съгласно параметър 3 и съгласно параметър 5 съответно T-дължина на стандартно разклонение ( в скоби е за две разклонения на правата). Така при елементарна схема с две разклонения включени в затвореното коловозно развитие получаваме минимална приблизителна дължина на макета от 204 см, към които добавяме и размера на свободното пространство. Ако е от „островен“ тип, то тогава към широчината и дължината добавяме и по още 100 см. Следователно площта която ще ни трябва за един макет в Н0, с два коловоза в затворена схема отговарящ на горе поставените условия и достъп от всякъде е (84+100) х (203+100) =5.5936 кв.м.
      Площта на самият макет ще е доста по-малка – 1,7136 кв.м. така, че ако си осигурим достъп до него само от една страна, ще ни трябват само 50 см от към нея. Тогава заеманата площ заедно със свободното място пред него ще е 2,7336 кв.м. Размер напълно приемлив за една стая с размери да кажем 3,80 м х 4,20 м (~16 кв.м.)
   Разбира се в истинското (извън примера) макетиране се ползват още доста „хитринки“ да съберем желаната коловозна фигура. Сред тях са ползването на разклонения в крива, което позволява или удължаване на влаковите прави коловози или намалява общата дължината на макета, тъй като разклоненията в крива се явяват част от кривата в завойте му. Друг начин е „раздвижването“ на макета в няколко етажа  - често скритата част в „подземните нива“ е няколко пъти по-голяма от хоризонталната площ. Ако един макет е с от площ 2 кв.м. и е общо на три етажа, като един е скрит изцяло – „ниво-1“, един полувидим – ниво „0“ с тунели и един изцяло видим – „ниво+1“ с планинска гара дори там, то той като разгъната площ може да добие внушителните 4/5 кв.м. И пак да „стои“ на 2 кв.м.!!!!

image

Пример за „едва“ двуетажен макет, но благодарение на скритото си ниво, разполага с достатъчно разгърната площ, която позволява реализирането на две големи разменни гари. Заемана площ ~  1,9 кв.м, разгърната площ ~ 3,8 кв.м.

 Нещо което трябва да се уточни още в началото е как точно искате да изглежда гарата ви ? В по-горния пример има още една „уловка“. Така проектираните два коловоза принципно (съгласно параметър 3) събират един локомотив и два четириосни пътнически вагона. Освен, че това е валидно само за външния (главен) коловоз има и още нещо. Ако практически спрете такава композиция на този коловоз, той ще бъде в непосредствена близост до отклоненията в разклоненията. Така друг влак най-вероятно не би могъл да влезе в отклонения коловоз, тъй като ще се „остърже“ (в най-добрия случай!) в спрелия влак. Значи трябва да предвидите поне още 10 см дължина в коловозите след всяко разклонение, за да си гарантирате приятно и безпрепятствено движение на влакове. Така дори ще можем да си сложите и белите ограничителни линии между тях, които указват до къде може да има подвижен състав в коловоза, без да е опасен за останалите влакове.
   Другото което се пренебрегва от мнозина моделисти е монтирането на сигнализационни устройства от „осигурителните“ инсталации, които много често правят всеки макет още по-атрактивен. Мигането на различните светофори или „махането“ с крила на семофорите е още един плюс за окото и душата на моделстта. А когато движението на влаковете ви е обвързано с такива осигурителни инсталации (че то има ли друго движение), хубаво е отрано да предвидите и техните места. Да не забравяте, че те са пряко обвързани с управлението на подвижния състав. Тоест локомотивите спират ако сигнала указва „стоп“ и изчакват разрешение за продължаване по маршрута си. Това спиране е задължително в зоната пред сигнала, за да може той да се „вижда от машинистта“. И наистина много грозно е когато моделният локомотив спре в непосредствена близост до него. Така машинистта задължително трябва да се подаде през прозореца, да вдигне глава и да наблюдава подаваните сигнали. Да сте видели на една истинска гара къде са сигналните устройства всъщност?
     През годините са се  наложили още по 10 см в коловозите, отделяни за възможността локомотивите да спират преди сигналите на достатъчно (моделно) разстояние все пак. Така всеки коловоз в комбинацията си от разклонения и сигнални устройства, добива естетичен и безопасен за движението на моделите вид.

 

 image

А математически това изразено в размерите на примерния коловоз за един локомотив и два дълги четириосни пътнически вагона  се получава следния израз:

L=216 + 2 x W=310 + 2 x S=100 + B = 2 x 100 където

L e дължината на локомотив,

W e дължината на D-вагонq

S e дължината за видимост към сигнала

и B e дължината за безопастност от разклонение.

Логично в светлината н атези добавени размери всеки сам (по математическият израз( може да се направи истински и стойностни пресмятания за макета който би искал да проектира и сглоби.

            Тук има една примерна ориентировъчна таблица с размери , удобна при първоначалното проектиране на макета за начинаещи моделистти:
image

      Към края ще ви запознаем и с още една таблица и няколко илюстрации за допълнително подпомагане избора на вида макет който бихте искали да проектирате и  изработите. Става въпрос за основна конфигурация която се определя от външния вид на макета. Както и по-горе сте забелязали, тук таме стана въпрос за макети тип „островен“ или „конзолен“ и т.н. Другите няколко групи са „П“ ...„Г“..... „Т“ – образни и техните ппроизводни.

image

Следва илюстративното представяне на :
Островен макет

image

Модулен с нарастващо развитие.

image

Островен с коловозна фигура и възможност за интеграция.

image

Конзолни покрай стените на помещенията.

image

 Модулен по стандарт.

image

 С една възможна сложна форма и интеграция към други системи.

imageimage

Оставяме ви в размисъл …нали!!!?

image

 Ползвани материали:
1. Най-новият европейски патент за моделни релси с бетонна основа -
http://www.google.com/patents/EP0446255B1?cl=de
2. Един средно голям колективен макет - http://www.modellbahnpsb24.de/beschreibung.htm
3. Един не малък макет в Германия от 47 mІ  - http://www.miniatur-erlebniswelt.de
4. Модулни макети в Z - http://www.proz.jp/
5 .Foto: Peter Petsch - http://www.stuttgarter-nachrichten.de
6. http://thats-me.ch/forum/allgemein/suche-dringend-ein-hobby.html?s=3
7. сп.Eisenbahn Magazin“   http://www.alba-publikation.de/oxid.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl/alist/cnid/105
8.“Das groЯe Anlagenbuch fьr die Modelleisenbahn“ - Gьnter Fromm.
9.
„Die Werkstatt des Modelleisenbahners“ - Gutes Werkzeug.
10.
 сп. „Der Modellaisenbahner“ –
 
https://www.modelleisenbahner.de/
11. „Модели железных дорог.“ -  БИБЛИОТЕКА „Юный Моделист-Конструктор“ - Л.Н. Рагозин. 
12.
 „Железопътен моделизъм“ – Юри Ботев. 
13 .
 „Railway Modelling“ – Norman Simmons.



J J J

--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 379676
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930