Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.08.2013 16:29 - Макета – основи, носещи конструкции и места за тях.
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 4335 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 23.08.2013 13:53


 Макета – основи, носещи конструкции и места за тях.
(всяка снимка може да разгледате в пълен размер ако кликнете на нея)


След като се запознахте с основните изисквания от и към един макет в домашни условия, трябва да пристъпите към сглобяването на неговата основа и евентуално шкаф или друго съоръжение в което ще го съхранявате. Така всъщност всяко моделно съоръжения било то диорама, модул(и) или макет е защитен от влага, прах, силни слънчеви лъчи и палави детски ръчички. Същевременно основата трябва да е достатъчно яка, но пределно лека и да може да има достъп до долната си част – задължително условие за една добра изработка на пълноценен и добре сглобен макет. Тъй като тези две  неща рядко не са взаимосвързани тук ще ги разгледаме заедно в последователността от основата към цялостната конструкция на съоръжението „домашна железница“.

        Основа.
Често тя е с максималните размери на самото съоръжение (диорама, модул или макет) и в зависимост от големината му, има определени правила и материали за сглобяване. Тук ще изброим само някои от тях (по-общодостъпните). При диорамите рядко имаме размери над 100*40 см, така че често моделистите не правят специална основа. За такави им служи цяла плоскост от стиропор или някой от термоизолационите плоскости със сходни качества, като депрон. Общата тежест не е висока и при тези размери спокойно се ползват такива  плоскости с максимална дебелина на листа до 40 мм. При модулите и макетите обаче, материала от който се изработва основата обикновенно най-често е дърво, под формата на рамка от летви при по-малките размери.
imageimageimage
При по-голямите размери тази рамка вече се изработва от дървени летви с голямо сечение, а често от различни видове дъски.
            Други видове материали могат да бъдат алумиеви или РВС-профили (често от разглобена дограма). Много моделисти се обръщат срещу съответното заплащане или към професионални фирми за алуминиеви профили, или към мебелни работилници и фабрики, където чрез съвременните технологии им изработват не само носещата основа, но често и всичко останало, като ребра и носещи спирални конструкци, за етажното развитие на даден макет и самият шкаф (или транспортен контейнер) в който ще се помещават. Въпрос на вкус, сръчност, финанси и желание от страната на моделистта.
         От темата за макета и неговата концепция и визия, стана ясно, че голяма роля тук играе площта и помещението в което ще се изгражда. Когато се разполага с отделна стая, пък било то и таванска (мечтата на моделиста), макета обикновенно заема отреденото му пространство, като стои на крака, подобно на маса, които могат да бъдат и повече от шест (минимума) в зависимост от конфигурацията и местоположението спрямо околното пространство. Като част от по тежките конструкции, са екстрите позволяващи вграждането в основата, на коловози от „подземните“ етажи, като дори има цели гари и прилежащите им трасета.

imageimageimage

                Ако обаче не разполагате със специално помещение в което освен макета, да имате възможност да разположите витрините и работната маса с инструменти...а на последък и такава задължително с компютърна конфигурация? Започвате да „воювате“ в семейството за колкото се може повече, отпуснато пространство. В един етап от тази битка, вие сте прочели тук различните варианти за приспособяване спрямо наличното от вас (вече) пространство.
             Вариантите за начини на съхранение за един макет са почти колкото и моделистите на планетата, но тук ще ви запознаем с няколко основни концепции за тях. Изборът на най-оптималния ще оставим за вас, да прецените спрямо желанието, финансовите възможности и сръчността си, точно кой от тях ще изпълни вашите въжделения.
imageimageimage

          Първият от показаните отгоре три варианта, представлява допълнение към някакъв подходящ по размери шкаф или дори гардероб. Макета влиза зад него в изправено положение, като за улеснение е монтиран в собствена кутия, с ролкови колелца за лесно изваждане и прибиране зад шкафа. След изваждане се „изтъркалва“ дори в друга стая  и се разполага хоризонтално (заедно с носещата му кутия) върху собствени крачета, на подходяща маса или по друг подобен начин и е готов за употреба. Преди прибирането му трябва да проверите да не сте оставили нещо незакрепено върху него (дано да не е модел) защото при изправянето му отново вертикално, ще изсипе всичко свободно стоящо върху него.
       Вторият вариант е сравнително по-сложен за изработка, като той самият иска и малко повече място за самият шкаф в който се прибира. Хубавото на този модел е че с минимални промени върши работа за съхранение и на модули, диорами и още цял куп други неща свързани с моделизма, които събира в себе си на едно място, поради изобилието на допълнителни отделения. Ако макета е със сравнително средни размери например от 120 х 240 см, то разделен на четири части (номерирани по скицата горе) то всяка част от тях може да има размерите от 120 х 60 см, като това са изходните параметри за евенуалните габарити на шкафа му. При изкарването им от нишите, частите се сглобяват по подходящ начин, една за друга и подобно на първия вариант, се разполагат на маса или в случая от скицата – на свой си общоконструктивни крака. След употреба се разглобява и прибира обратно в нишите. Този вариант също позволява не само лесно транспротиране на целия комплект, но и на отделните части до съседна стая например или съседен град дори. Шкафа също може да бъде с монтирани колелца на дъното си.
          Трети вариант. Той предполага доста големи възможности, но има два не големи недостатъка – не се мести лесно (все едно е тежък диван) и е малко по-сложен за изработка. Този път шкафа в който се съхранява макета, го поема във вертикално положение по дългата му страна. Ясно е, че макета е закрепен шарнирно към страниците на този шкаф. Шкафа не е по-висок от широчината на макета ви + ~5см.Такова разположение на макета в шкафа, благоприятства монтирането му неподвижно над някакво легло или малък диван, със съответното укрепване за стабилност, към стената отзад. Така при отваряне за работа и забавление с хобито, леглото остава от долу, а самият макет е на едно прилично и удобно разстояние за поглед от прави или седящи наблизо моделисти. Често се сглобява от няколко бивши подматрачни рамки от самите макетисти.




imageimage
image

 

        Четвърти вариант. Използва се налична в стената ниша (ако вече няма вграден гардероб) и се прави макет който се спеска от нишата шарнирно до хоризонтално положение. По желание, завесатапротив „уроки“ може да се смени с две фурнировани врати, които също са захванати за стените на нишата. Предимствата на този вариант са ясни, като отличителното е – след прибиране въобще не пречи на останалите функции в стаята. Единствен недостатък – формата и размерите зависят от самата ниша.
          Пети вариант. Монтиран е в преустроен двукрил гардероб. Принципа на употреба и прибиране е ясен. ПРедимствата са същето като „нишовия“ като към тях добавяме долните две чекмеджета, които също са в добавка на макетиста. Благодарение на дълбочината на гардероба, може да се построи многоетажен макет или зад него да се направи витрини за съхранение на подвижния състав от колекцията. Недостатък е отново сравнително огроничените размери, изходящи от гардероба (ама пък може да побере доста етажи) и че след затваряне не се вижда не само макета, но и витрините с модели в тях зад него.

      Шести вариант. Доста компромисен, особено ако самият макет след отваряне остава свързан с дивана чийто чекмеджета се ползват (обикновенно са две). Но ако се направят необходимите крака и след изваждане се изправя на тях, ще е едно чудесно решение за съхраняването на домашен макет, без да притеснява особено обитателите на жилището. Може да се сглобява и на голяма маса. Предимствата са ясни. Недостатъци – ограничение в пространството както във височината му, така и в размерите.



imageimage

image

 


      Седмият вариант е доста сложен за изпълнение, но пък хич не е е за пренебрегване. Цялата макетна конструкция, се окачва да виси под тавана на помещението. Спускането в работно състояние е лесно и бързо. Често се прави дори с подходящ асансьорен механизъм с електромотро подходящ за целта (до 300W) и съответното електрическо управление. Предимстгвата са безспорни, особено ако е достатъчно голям, защото позволява да бъде направено доста разнообразно коловозно развитие. Практически неговите габаритни размери се ограничават не от големината на тавана, а от размерите на свободното пространство в стаята което би заел при спускане в работно положение. Дъното му има идеален достъп за работа и може да бъде оформено във вид окачен таван с осветление. Недостатък – не е позходящ за изработка от средно сръчни моделисти. Дори не всяка мебелна фирма може да го изпълни качествено. Тук ви показваме и една малка разновидност по български – окачен макет, който се прибира в шкаф. Подходящ е или за малки мащаби или за макетист който предпочита маневрената дейност в гарите. Често подобни конструкции се ползват в Англия, където железопътните моделисти си падат по маневрените пъзели/загадки – тоест на ограничено пространство и коловози с почти недостатъчна дължина, да се преместят и подредят в определен ред няколко вагона, обикновенно с един локомотив.


image

    Осмият вариант (в предишната фигура) който ви предлагаме тук е разновидност на сгъваемите макети. В зависимост от мащаба в който се правят, те се „разспростират“ с габаритите си от размерите на един куфар, до конструкции с доста прилична площ след разгъването им. В работно положение се слагат на подходящо място ( (скицата е с ниска холна масичка). Предимството на този вид конструкции е бързото и лесно пренасяне, разгъвани и сгъване. Недостатъка е само ограничението в големината им. Имат си и свойте леки „тайни“ в изработката им за да се получи качествено и безпроблемно сгъване, без нарушаване на структурата върху плоскостта.
        Девети вариант. При завоюване на пространството в домашните секции, може да си сглобите с минимални преустройства доста приличен макет без амбиции за огромно разнообразие от влаково движение. Въпрос на мащаб, моделистка фантазия и  желание да се реализира точно това което искате. За целта се добавят само две спускащи се вратички (ако ги няма предварително там), върху чиято площ в комбинация с вътрешното пространство на отделните секции които затварят (в неработно положение), и се оформят две „уши“ с които практически се осъществява движение по овал. Характерното е сравнително малката гара, особено ако има и скрита такава, както е на примерната скица горе. Тясната и дълга част от „секционния“ макет се ограничава от този размер на полиците от секцията (обикновенно са 40-50 см). Това е едва ли не и единственият недостатък на този вид конструкции. Предимствата са няколко – ще отбележим също само някои от тях. Често това практически е и витрината на моделиста, където „паркира“ подвижния състав. Почти целият макет се вижда от всеки в стаята, като превеждането му в работно състояние става буквално за секунди. Ако е зад стъкла, става и доста атрактивен за гостите – няма да могат да пипат „тук и там“ при цялото им желание.
          Като стана въпрос за българският опит в макетостроенето, си струва тук да предложим специално място на десетия вариант. Макета на практика е разположен по периферията на „населяваната“ не само от него стая. Българския му вариент е изработен върху специално поръчани шкафове, в които има дори възможност да се съхранява доста голямо количество подвижен състав в непосредствена близост. Като видите снимките ще схванете основната концепция, която всеки моделист с добри възможности може да си реализира в модификация. Недостатък е единствено отново ограниченото пространство за гаровото коловозно развитие, което в случая се явява и най-широката част от този своеобразен макет. Но както се вижда и от неговият план, все пак има достатъчно място за монтиране дори на обръщателен кръг. Моста затварящ овала за безкрайно движение, който се монтира пред (зад) изхода (входа) в стаята се демонтира бързо при нужда да се напусне помещението, но пък кой би искал да го направи, когато макета е в работно положение? Предимствата са достатъчно повече и сами може да ги определите разглеждайки концепцията, плана и фотографийте от този реализиран прекрасен макет за демонстрация на любими композиции и отделни локомотиви. Заедно с монтираното над него светодиодно осветление, се превръща и в едно добро фотостудио на колекционера.


image

        На тази комбинирана фигура сме ви показали тази концепция (и нейния класически вариант), реализирана по идея на гордия и собственик. Четирите ъгъла на стаята са показани в четирите ъгъла на скицата, за лесна ориентация. На снимките все още не е монтирано нищо от коловозното развитие и инфраструктурните обекти.

        А на следващите няколко снимки ще видите етапи от строежа на макета и вече реализирания проект в целият му блясък (дори и мястото на неговото осветление).
imageimageimage

      Добре се вижда и добавения на по-късен етап тунел, в непосредствена близост до моста, който се монтира пред затворената врата на стаята. Управлението на макета, неговите допълнителни аксесуари и т.н. се намират отдолу, в шкафовете които служат и за основна плоскост.


imageimage


imageimage

image


       До тук ви предложихме само десетина основни варианта за изграждането и съхранението на различни по площ и обем макети. Както казахме в началото още, вариантите са едва ли не колкото моделиститите на планетата, умножено по техните практически възможностти, въжделения и сръчност. Макетите не са от вчера, както и различните конструктивни особености. В заключение ще ви покажем и един изброен вариант в малко по-големи подробности и съвети за конструктивно изпълнение, като спомен от архивите.
     Този макет е реализан в Германия, през далечната 1969г. но е достатъчно актуален и днес. Все пак не се налага всеки път някой моделист да преоткрива топлата вода или колелото. Снимките са от екземпляр на списание „Der Modelleisenbahner“.

imageimage

image image

image

Тук ви даваме конструктивните размери на този немски макет и най-вече неговият шкаф. Размерите могат да бъдат променени за своеобразно нуждите на всеки моделист, като трябва да се запази само основната конструкция на механизма за привеждане в работно състояние. Хубаво е да се проверяват и напасват основните размери на кулисния механизъм, за правилно сглобяване и безпроблемно задвижване. На чертежа например има грешни размери които се „показаха“ след изчертаване и „задвижване“ на кулисите. Така всъщност е най-сигурно.

image
Тъй като от самият чертеж, не на всеки моделист става ясно точно как се резстваря в работно положение макета, тук сме се постарали да го покажем чрез опростена анимация.


image

(анимираното шоу за този проект ще бъде инсталирано допълнително тук)
     

      Ако си запишете тази анимация, може спокойно да я гледате действаща чрез програмата “Windows Picture and Fax Viewer
или друга подходяща за отваряне на GIF-файлове. Така е много по прегледно и разбрано защо точните размери имат значение за добре работеща конструкция.
      И съвсем за финал, ще ви покажем една скица на едно доста радикално решение публикувани в отново в списания „Der Modellaisenbahner през 1971г. Решението на този макетист е да качи целия макет във височина, като така пространството под него си остава пълноценна стая, със всичките и налични мебели.


image

 Макетната конструкция е стъпила на нужния брой средно големи дървени гредички. Изградена е малка стълба към мястото от където се управлява и наблюдава макета, а пространството до тавана е напълно достатъчно не само за строежа му, но и за работа с него. Може би е трябвало площадката за управление да е малко по-широка, за да може да се слага и стол за „началник гара“-та. Всичко е въпрос на размери, възможности и желание за реализация. Недостатъците се няколко – малко пространство над макетната плоскост, което предполага последователен монтаж от задните части към мястото за достъп (пулта за управление), необходимоста от допълнително добро осветление и вентилация, както и труден достъп до далечните му краища, ако не е направен разглобяем и доста обемна конструкция. Предимствата са значителни – стаята отдолу само става с по-нисък таван но практически така е и по-уютна, лесен достъп под макетната плоскост за окабеляване и монтаж на изпълнителни механизми, лесен ремонт от долу през наличните капаци  и много  други, които оставяме на вас да откриете.
         В края пак ще повторим – макетни конструкции и свързаните с тях шкафове и съоръжение могат да бъдат много, в различни модификации и всеки един моделист сам решава как точно да направи основата върху която ще гради макета си.
       Тук се постарахме да ви запознаем с едва десетина вариант на възможни решения при ограничение в пространството, щото макети заемащи цели стаи, подпокривни пространства и дори цели етажи, са ясни за реализация и информация за тях може да се намери винаги в мрежата.

Ползвани материали:
1.“Modell Eisenbahnen  -  Gerhard Fischer
2.“Das große Anlagenbuch für die Modelleisenbahn“ - Günter Fromm.
3.
„Die Werkstatt des Modelleisenbahners“ - Gutes Werkzeug.
4.
Печатни материали и снимки от сп. „Der Modellaisenbahner“ – бр.3/1969, бр.10/1971
5.
„Модели железных дорог.“ -  БИБЛИОТЕКА „Юный Моделист-Конструктор“ - Л.Н. Рагозин.
6.
 „Железопътен моделизъм“ – Юри Ботев.
7.
 „Railway Modelling“ – Norman Simmons.
8.Макета на Caprycorn (Ясен).

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,2315.msg37563.html#msg37563

 

J J J

--->>>натисни тук за НАЧАЛО на блога<<<---
--->>> натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА<<<---
image





Гласувай:
0
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 178016
Постинги: 44
Коментари: 14
Гласове: 178
Архив
Календар
«  Август, 2017  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031