Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.07.2013 13:01 - За категориите при моделните конкурси и техните изисквания-1.
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 4186 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 11.07.2013 14:03


  За категориите  при моделните конкурси и техните изисквания - част І.

Всеки железопътен моделист иска да се похвали с нещо изработено от неговите ръце. Така ще може не само да покаже какво може и е направил, но и да си свери часовника с другите събратя по хоби, да открие за себе си нови технологии и да покаже  на другите  неговите методи на работа. А пък когато резултата е повече от добър и преминавайки цедката на конкурстно ниво, една награда която често пъти е доста символична само допълва визията на модела и неговия коструктор. А когато тази награда е извоювана сред  себеподобните, то тогава, няма по щастлив човек от него. Особено когато освен оценката на специалистите в конкурсната комисия, той е видял уважение и в очите на познати и непознати приятели по хоби. 
              Представянето на един модел в даден конкурс, често пъти е своеобразен връх в моделизма. Подобно на цялото хоби, в такъв момент се обединяват доста „дисциплини“ от знанията и уменията на моделистите. За публиката от страни, често това остава скрито, но това не пречи тя да се възхищава не по-малко от запалените приятели и специалисти в железопътния моделизъм.
              Представянето на даден модел пред широката публика е само сублимата от няколко месечен труд на един човек. През изминалият период (често между два конкурса), моделистта е издирил достатъчен брой исторически факти и фотографии, чертежи и скици, части и матерали. Често документацията която се събира при изработката на един модел, граничи с издаването на малка книга, а фактите и чертежите от нея, са обикновенно в  основата на не едно и две попадения от неизвестното за базовия модел, като дори стават изходна точка за още повече търсения и моделиране на друг подвижен състав, свързан със  спечелилия. Награден модел  освен призово място в конкурса, предизвиква и  спонтанното „запалване“ по него. 
              Всеки проведен конкурс е стъпка напред в моделизма и неговата история, технология, техническите приоми, въпросите по  изработката, представянето като цяло и не на последно място – популяризирането на това хоби сред подрастващото поколение. То, следващото поколение, ставайки свидетел на прекрасните демонстрации с моделите, сладките приказки между изработилите ги, чертежите и снимките от документацията, на свой ред също се амбицира да направи нещо. Било то модел или нещо подобрено по такъв, но безспорно нещо,  което би доставило неизразимо удоволствие на хобиста и околните,  от самата изработката, та чак до истинската му експлотацията в „лоното“ на домашната или клубна железница.
               Всъщност конкурсите може и да съществуват също като железопътния моделизъм – от началото на  ерата с големите железници. В началото са били без много претенции и някакви правила, но да не забравяме, че същото се е отнасяло и за самите моделни влакове. На по-късен етап с усложнаване на самите модели и нарастващите изисквания на моделистите, постепенно са се въвели някакви общоприети правила. Те са били постепенно изчистени до днешния си вид. По този начин са успяли да се уеднаквят изискванията и критериите на всички който се „кланят“ в това хоби. Създавайки правилата за провеждане и участие в такива конкурси, в равнопоставен старт на всички участници, те са поставени един път за винаги, не зависимо от възраст и опит в моделизма, като спазването на тези правила впрочем, много улеснява и самата конкурсна комисия при оценяване и награждаване до финала.
                   Принципно  всеки модел който се явява на конкурс, се придружава с определена документация, в която освен снимки на прототипа (1 към 1) и снимки на модела, се описва и историята му. Както на прототипа, така и на умаленото му копие,  в частта от неговата изработка. Задължително се предоставят чертежи по които е изработен този модел. Също така се правят снимки от етапите на работа, в подробности, описват се технологиите и допълнително закупените детайли с които е доработен/преработен/изработен. Доста снимков материал в едър план на завършения модел, елиминира нежеланието и недовиждането на детайлите от оценяващите, който обикновенно са снабдени с лупи (за тези които имат проблеми със зрениет оса задължителни) а често могат да бъдат забелязани и прецизни измервателни уреди по масите. 
                 Така впрочем са предотвратени и доста спорове в класирането,  особено когато фактите говорят сами.
Класирането става с присъждане на точки, формирани като средно аритметично от точките отсъдени от всеки член на конкурсната комисия, защото за всяка  категория си има определен брой получени точки поне в десет различни групи. А  снимките не само улесняват много журито, но и човека направил модела, може да  докаже автентичността на изработката от неговите ръце. Отделно от провеждания разговор с него преди класирането.
                  През годините в Европа са се провеждали много и най-различни конкурси. Те обаче много често са се подчинявали на сравнителни, тоест почти еднакви правила и това е способствало особено в годините след Втората Световна Война, за провеждането на състезания дори на международно ниво. Тук ще публикуваме само данните от няколко такива конкурса по години, които са били неизменно подчинени на едни и същи правила. Тоест, на доказалите се във времето и пространството в буквалният смисъл.
                  Крайният брой точки е 100,00 . тоест до две единици след десетичен знак, като те са сбор от придобитите такива, при различните оценки от всеки член на конкурсната комисия и са получени чрез усредняването им при сборуването по категории и оценъчни групи, разделено на броя членове от комисията. От тук двата знака след запетаята в крайната оценка. По-прецизно оценяване до момента не е създавано...може би явно защото това върши чудесна работа. 
               Ще ви представим извадки от няколко изключително атрактивни конкурса проведени през 80-те години на 20-ти век.
През септември 1972г. в Берлин е проведен ХІХ-тия пореден интернационален конкурс. Наградени са 19 модела от участвали над 75 човека. По категории наградите са както следва:

категория приз модел участник държава
A1 / H0 1 BR-71.342 Peter Eickel DDR
  1 G-4 Ferdinand Leja BRD
  1  BR-498CSD dr.Alexander Molnar CSSR
  2 BR-38.243 Jurgen Mattern DDR
  3 BR-01.5 H. Drexier  
A1 / H0m 2 BR-99.5606 Christian Schneider DDR
A1 /  0 Сп.Н BR-18.205 Paul Sperling DDR
A2 / H0 1 BR-44.500 Werner Schuman DDR
  2  BR-03.10 Walter Haselbauer BRD
  3 sa III-bT Heinz Kohlisch CSSR
A3 / H0 Од. BR-50 Hans Werler DDR
A1 / TT 1 DiseltriebwagenCSD Milos Kratochvil CSSR
  2 BR-100.033 Gerd Gunter DDR
  2 BR-78.410 Arnd Schwabe DDR
A2 / TT 2 BR T-444CSD Pavel Ciz CSSR
A1 / Nm Од. BR-99 Gunter Gerhard BDR
A1 / N Сп.Н  BR-52 Gunter Schenke DDR
A2 / N Од.  BR-35 Peter Behrens DDR
C 1 Kasstenbruken Eva Weber DDR
C 3 Lokschuppen fur Koff Eherpaar Sprindler DDR
C Сп.Н Guterabfertigung Nikolai Gunterow UdSSR
D / H0 1 Schrankenwarter Kraus Gotliv DDR
D/ TT 2 Wassermuhle Pavel Ciz CSSR

Останалите категории с реално допуснати участници са били:
В1 / Н0 където има модел на железопътен кран EDK-50 изработен от Егор Скляреко от СССР, tiefladewagen на Йозеф Пилц от Полша. 
В1 / Н0е теснопътен пътнически вагон на Герхард Кноспе от ГДР.
B2 / H0 beiwagen на Гюнтер Паул от ГДР.
В3 / Н0  с  участник Адолф Диитер Ленц.
            Прави впечатление, че въпреки значителния брой участници включително и извън страната домакин (дори има двама от Федерална Република Германия), малко от тях с адопуснати до конкурса и още по-малко пък са взели някаква награда. Също така от горните данни се вижда, допускането на няколко еднакви награди, както и липсата на такива от по-висока степен. Тоест можеда не са присъдени първа и втора награда, но пък има все пак трета такава. Тоест макар да има определен брой участници, не всички са допеснати до категорийте, както и не всички са били оценени за призови места. Но пък има и две специални награди, които бихме казали, че затварят от двете страни първите три призови места. Това са така наречените „Специална награда“ (виж например категория А1 / 0) или от другата страна – тъй наречената награда „Одобрение“ (в таблицата по-горе – категория А2 / N).
         По въпроса за сравнително ранните години на международни конкурси провеждани в Източна Европа (та този от 1972г. е само 19-тия) все още не са въведени допълнителните две конкурсни категории – „Е“ и „F“.
За всички категории и тяхните изисквания ще се върнем към края на тази публикация.
         Постепенно с напредването на годините и номерата на проведените конкурси (които са ежегодни), се натрупва така ценения опит от моделистите, които стават доста известни имена. Често пъти ако тези именити хора не участват със свой модел в състезателната програма, на практика са вземали отношение ка то членове на конкурсни комисии, определящи крайното класиране по категории.

    Да продължим направо с конкурсите от следващото десетилетие на 20-ти век:
ХХХ - проведен през 1983г. -  в град Будапеща, Унгария. Тук в една от категорийте, с поредното си участие се явява и Гюнтер Лоренц основател на фирма „Lorenz“, чийто модел в кат. А1 / Н0е събира 88 точки.

 

image

 image  image

ХХХІ - проведен през 1984г. -  в град ----------, ------------. 
За съжаление повече сведения не се намериха на този етап. Ще публикуваме допълнителна информация веднага щом я осигурим.

 

 

image

ХХХІI - проведен през 1985г. -  в град Трътнов, Чехословакия

 

image

 

image

ХХХIІІ - проведен през 1986г. – отново в град Будапеща, Унгария. Участниците официално представили модели са около 100, в следните категории - А1 / 0,Н0  с по две първи,втори и трети награди ; A1 / TT,N с първа , втора и три трети награди; A2 / H0 с три втор и, две трети награди и една клас А; A2 / TT най-висок сбор 80,0 т. но награди не са дадени; A3 / H0 с по есна втора и трата награда; B1 / II,Н0 три трети награди и една клас А; B1 / H0е, Н0,TT,ТТm с две втори награди; B2 / Н0 с една трета награда; B3 / H0m, H0e, TT, N  с едн автора и две трети награди; ; B3 / H0, N с клас So; C две втори и две трети награди; D с две клас А; E с една трета награда и F с една първа и една трета награда.

image


  
ХХХIV - проведен през 1987г. -  в град Гота, ГДР.

Тук ви представяме доста различни модели от категория А в голям мащаб, както и от категория В

 imageimage

 ХХХV - проведен през 1988г. -  в град Варшава, Полша.

 

  image

 

 image

продължението в следващата публикация.

Ползвани материали – годишните сборници на сп.“Der Modelleisenbahner“.
Фотографии - Albrecht Oschatz, Alex Stirl, D. Selecky.

 J J J


--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 379709
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930