Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.04.2013 15:56 - Началото на железопътните връзки в Германия - ІІ част.
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 1662 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 05.04.2013 10:32


Началото на железопътните връзки в Германия

Частна
та собственост в сравнение с държавните железници.


В годините след спечелването на войната и провъзгласяването на Немската Империя на 18 Януари 1871 г. във Версай, по примера на Прусия, но също така в действителност и на други германски провинции, които все още не са част от тази  империя на железниците, държавните железници се организират по нов начин.

        През октомври 1843 частната  железопътна компания Бергиш-Меркиш“ (Bergisch-Mдrkische Eisenbahngesellschaft„-BME) е създадена и получава лиценз за изграждане и експлоатация на железниците от 12.07.1844г. BME е млада компания, която след  четири години от основаването си преминава през финансова криза, от която я спасява правителството, чрез  подпомагането и, по инициатива на пруския министър на търговията и благоустройството. Въпреки това подпомагане е било постановено и условието, че администрацията на железопътната компания трябва да премине към държавата. Събрани са необходимите гласове  на акционерите и договорът е бил одобрен на 14.09.1850 от Краля.
      Още на следващия ден, държавата поемайки управлението на компанията, я преименува на "Кралска дирекция на железопътна компания Бергиш-Меркиш ", преименувана отново през 1854 г. на  "Кралска Железопътна Дирекция в Elberfeld".  Това е първото публично управление на железопътния транспорт в Германия. BME е управлявана от държавата, но остава в частни ръце. Законът от 28.03.1882г, за BME в крайна сметка я национализира срещу държавни облигации в размер на 262,5 милиона долара за всички активи и пасиви. BME по това време има вече 768 локомотиви и 21 607 вагони, както и 1336 km изградени собствени линии в пруската държава.

          Създаването на частната железопътна компания Кьолн–Минден“  (Cцln-Mindener Eisenbahngesellschaft„ - CME) е нотариално заверено на 09.10.1843 и според  устава на това железопътно дружество е било утвърдено и от Краля. CME намалили темповете от първите години на развитие, но много по-късно от BME. Въпреки това  изпадат във  финансови затруднения, тъй като железопътното строителство и поддържането на съществуващите железопътни линии, все още се е влагало огромни суми пари. Акционерите самостоятелно не са могли да осигурят повече от средствата. Така че тук също, държавата се намесва, а пруския министър-председател Ото фон Бисмарк продължава обширните си планове за национализация и през 1866гТочно в тази година е открита и първата българска линия от град Русе до град Варна. Пруската Камарата на депутатите решава на  29.10.1879г. на "покупката" на четири основни частни железници, включително CME. 

Обикновенните акции на CME са взети по Закона от 20.12.1879 г.  за 175,5 млн. марки, набрани основно от държавни облигации, както и на извършените плащания на акционерите в размер на 1.17 милиона долара. По този начин, 619 локомотива, 17 033 вагона  и още 1108 км железопътни линии са вляти заедно с другите органи на CME в управлението на пруската държава.

На 01.02. 1880 г. е създадена "Кралската дирекция на железопътна компания Кьолн–Минден. След преструктурирането от 01 Април 1881 г.  двете железопътни дирекции в Кьолн са сляти под името "Краска Железопътна дирекция в Кьолн" и тя става отговорна и за железопътните линии  на бившия CME.

  Таблица 2

Година     Обща дължина    от тях държанви               частни

                в км.                              в км                         в км

==================================================

1876       17 144                             4 409                   12 735

1877       17 911                             4 804                   13 107

1878       18 537                             5 255                   13 282

1879       19 670                             6 049                   13 621

==================================================

1880       19 595                           11 245                     8 350

1881       19 879                           11 398                     8 481

1882       20 747                           14 035                     6 712

1883       21 564                           18 431                     3 133

1884       21 670                           19 486                     2 184

1885       23 266                           21 027                     2 239

==================================================

          Това предизвква неизбежно така наречените центробежни сили от регионални железопътни линии в германските федерални провинции. Държавата се утвърждава  с безопасната експлоатация на железопътни линии чрез строгата регулаторна рамка.    

Следствие от основаването на Германската империя през януари 1871г. Конституцията постановява в член 42, както следва: "...че федералните правителства се задължават да управляват единната германските железница в интерес на общия товарен и пътнически трафик, както за тази цел се включат в производството за общата мрежа, на нови вагони и локомотиви, след създаване на общи железопътни линии".

Не на последно място са стратегическите военни съображения, свързани с придобиването на железниците от страна на държавата, железопътния транспорт все още се доказва за превоз на войски и доставки за тях по време на войната от 1870/71. Нищо чудно тогава, че функционирането и управлението на държавните железници са организирани чрез прилагането на военен модел. Това дава начало на военнизираните цивилни организцации за в бъдеще както в Германия така и в някои други европейски държави между които и бъдещата нова България, характеризиращи се със желязна дисциплина и правила.

 В допълнение, държавата поема допълнително задължение към войниците си, че на служба в железниците ще са били предпочитани, а придобиването на професийте на  инженери или пожарникари, още един плюс за хората.

       Пословичната "армия от железопътни работници" нараства. Така наречените военни кандидати по отдели и в обичайната йерархия са като видим израз дори на  интелигенцията в  униформа. Железопътна мрежа и железопътни линии вече има във всяка провинция на Империята, но са заченати в съвършенството на Прусия, като държава в държавата и като техническа единица, която трябва да бъде в много отношения помощник и утдърдител на държавата, нейните военни интереси и развитието на икономическата сила

 

  По материали от:

  1. Friedrich Harkort: Eisenbahn (Railroads). Westfдlische Zeitung "Hermann", Schwelm, Ausgabe vom 30. Mдrz 1825.
  2. Karl-Ernst Maedel: Geliebte Dampflok, Franckh’sche Verlagshandlung, Stuttgart, 1964.
  3. Kurt Pierson: Lokomotiven aus Berlin, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 1977. 
  4. Georg Lotter und Ernst Schцrner: Der Adler und die Ludwigs-Eisenbahn. Hermann Merker Verlag, Fьrstenfeldbruck, 1985.
  5. Hundert Jahre deutsche Eisenbahnen bei der Deutschen Reichsbahn, 1935.
  6. Artur Fьrst: Die hundertjдhrige Eisenbahn, Deutsche Buchgemeinschaft Berlin GmbH, 1925.. 
  7. Friedrich List: Ьber ein sдchsisches Eisenbahn-System als Grundlage eines allgemeinen deutschen Eisenbahn-Systems umd insbesondere ьber die Anlegung einer Eisenbahn von Leipzig nach Dresden. Leipzig, 1833
  8. Karl-Ernst Maedel: Geliebte Dampflok,Stuttgart, 1964.


J J J

--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГАповече за моделните епохи на Германия, съгласно NEM-806D NEM-806D на български език може да прочетете тук
в блога на Борис Д.Чакъров


Тагове:   railway,   trein,   bahnhof,   modelleisenbahner,


Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 378161
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031