Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.04.2013 15:18 - Началото на железопътните връзки в Германия - І част.
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 3327 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 05.04.2013 10:29


 Началото на железопътните връзки в Германия.           От 1815 г. Германската конфедерация е хлабава федерация от 37 държави и четири свободни града.  Съвременниците на Федерацията, са имали изключителната далновидност да дадат положителна оценка на прохождащия железопътен транспорт.  Първи бяха държавните линии, особено в Прусия.             На 27.09.1826 г. крал Лудвиг І, пише до кмета на Нюрнберг, че счита изграждането на железопътна линия с парна тяга между неговия град и Фюрт за желателно, като лесна за изпълнение. Той ще подкрепи строежа на тази линия,  и към 18.11.1833г. по инициатива на Йохан Шарер се прави Акционерно Дружество (Johannes Scharrer eine Aktien-Gesellschaft) за изграждане и експлоатация на железопътна линия, свързваща тези два града. Събран е начален капитал – 132 000 гулдена и през март 1835г. започва строителството на първата железопътна връзка с дължина 6,9 км. През май е закупен и първия локомотив от фабриката на Стефенсон в Нюкясъл, с фабричен номер 118, който е кръстен с името „Орел“ („Adler“ немс.)

image

Оригиналния локомотив за съжаление не е запазен до наши дни, но има реплика произведена през 1935 г. в Берлин,

image

 

 
image 
и съответно само три години по-късно, през 1938г. която на свой ред получава своя реплика, изработена през 2008г. отново в Берлин от  InnoTrans.image

 Фабрично състояние към 1835г.
      Локомотива пристига на части през септември и октомври в град Нюрнберг. След сглобяването му, са направени първите ходови изпитания около 16 ноември които впрочем напълно удовлетворяват желанията на железопътната компания:
" - Голяма радост ни предоставя машината на Стефенсон  - тя е вече „ADLER наречена от нас и ние имаме много увереност и чувстваме възхищение от неговите над сто части, сглобени в рамките на 3 седмици, във вид готов за употреба!“.
По нататък в продължава:
„ - Оценката  е единодушна от няколко квалифицирани лица, изчислената цена от 850 лири стерлинги (или 17,364.65 долара), не са били хвърлени на вятъра. Той има собствена тежест от 120 Центнера и се оценява да е с мощнвост от 12 до 15 конски сили!!! " – пише в доклада на вещите лица към компанията.
      Локомотивът е с колосна формула 1"A1. На 7 Декември 1835 г., започва експлоатация заедно  с девет вагона построени във Франция, като по този начин дава началота на парната тяга между гадовете Нюрнберг и Фюрт. Компанията получава името „Кралска-частна акционерна железница на Лудвиг“ („Kgl. priv. Ludwigs-Eisenbahn-Gesellschaft“ ).
         Въпреки иновационната политика на Лудвиг, има и доста противници на железъпотния транспорт. Линията е построена преди всичко за лесно и бързо транспортиране на големи обеми от товари, но всъщност започва с пътнически превози, чиято цена в началото и била дотирана със заповед на първия и директор.
       Всъщност първия официално превозен товар между двата града, се състои от две големи бъчви бира с дестинация от Фюрт към Нюрнберг!!! В следващите няколко месеца основен товародател се оказва пивоварната в град Фюрт, която изпраща бира на собственика на ресторант „Железница“ на гарата в Нюрнберг. Може би така всъщност се е „родила“ идеята в по-късни времена за ресторантския бизнес по гарите и във влаковете!?!!!
     Практически тази пивница на гарата осъществява и първата (скрита) рекламна кампания, както на бирата, така и на нейния превозвач – железницата. Цената за транспорт на една бирена бъчва е била точно 6 кройцера.
       Локомотивът „Орел“ (ADLER) е бил в услуга на кралсата железница в продължение на 22 години, след което е бракуван и оставен на работа в депото за станционно обучение на бъдещите машинисти и обслужващ персонал.
     През следващите
 пет години железопътната мрежа в Германската федерация се развива с ускорени темпове, като през 1840 г. достига обща дължина от 443 километра!!!
Железницата до 1840 година.
За краткият перод от пет години са изградени много бързо първите десет железопътни линии - виж Таблица 1.
        Изградена е линията Лайпциг – Дрезден, с дължини на отсечките и дати на включването им в експлоатация както следва:

24.04.1837     Leipzig – Althen                                              10,6

12.11.1837     Althen – Borsdorf – Gerichshain                           4,3

11.05.1838     Gerichshain – Machern                                        2,9

19.07.1838     Weintraube – Dresden                                        8,2

31.07.1838     Machern – Wurzen                                             8,0

16.09.1838     Wurzen – Dahlen                                             17,5

                    Oberau – Coswig – Weintraube                          13,4

03.11.1838     Dahlen – Oschatz                                              9,6

21.11.1838     Oschatz – Riesa                                              13,1

07.04.1839     Riesa – Oberau                                               28,5

                                                                              Общо = 116  km
Построена е линията Потсдам – ​​Берлин , с дължини на отсечките и дати на включването им в експлоатация по реда:

22.09.1838         Potsdam – Zehlendorf                                  13,0

29.10.1838        Zehlendorf – Berlin                                        13 ,0

      26,0 km

Както и линията Брауншвайг - Харцбург, с дължини на отсечката и пускова дата:

01.12.1838          Braunschweig – Wolfenbьttel                       20,0 km

А също и линията Дюселдорф – Елберфелд , с дължина и съответната начална дата за експлоатация:

20.12.1838         Dьsseldorf – Erkrath                                      8,0 km

          Следващата по-дълга линия е тази между Магдебург – през Хале – до Лайпциг:

29.06.1839    Magdeburg - Schцnebeck (Elbe)                          14,9

09.09.1839    Schцnebeck - Saalebrьcke bei Calbe                     12,4

19.06.1840    Saalebrьcke - Kцthen                                         22,6

22.07.1840    Kцthen - Halle                                                   35,7

18.08.1840    Halle – Leipzig                                                   33,2

    119 km

          В тези години е построена и линията от Кьолн през Аахен до Херберщал:

02.08.1839       Kцln – Mьngersdorf                                     7,0

1840            Mьngersdorf – Lцvenich                                   3,0

 10,0 km

          Следващата е линията между Франкфурт и Висбаден (железница Таунус)  

26.09.1839    Frankfurt – Hoechst                                      9,0

24.11.1839    Hoechst – Hattersheim                                  6,0

13.04.1840    Hattersheim – Kastel                                    18,0

19.05.1840      Kastel – Wiesbaden                                     9,0
                                                              42,0 km

          Линията от Мюнхен до Аугсбург, е също от тези начални години:

01.09.1839      Mьnchen – Lochhausen

04.10.1840      Lochhausen – Augsburg

     62,0 km

          Както и тази между Берлин и Десау:

Berlin - Dessau

01.09.1840    Kцthen – Dessau                                                 21,0 km

          И ще завършим  с една (бъдеща) баденска железница, която в началото е била с междурелсие от 1600 мм – тази между Манхайм и Аалтинген:

Mannheim - Haltingen

12.09.1840    Mannheim – Heidelberg                                         19,0 km

          По това време Германската федерация вече започва догонването в дължината на железопътната си мрежа спрямо тази на Англия, която при шесте първи километра за Германия, вече има над 500 км. насреща им в Англия.

Железопътната индустрия тогава.

 

Началото за германското производство на локомотиви се счита  положено с конструираният от професора на Политехниката Йохан Шуберт, локомотив с колоосна формула Б -1 и име „Саксония“. Той е произведен в подопечната му фабрика, където е директор - „Maschinenbauanstalt Uebigau“ намираща се  близо до Дрезден.

 

image 
 Този локомотив, както и някои други машини, произведени в Германия са единични бройки, сглобени в малките  по това време германски  предприятия.
           Всъщност първия парен локомотив изграден на „континента“ (тоест извън Англия) е сглобен  още през 1816 г. в Кралската леярна на Берлин, който е бил предназначен за рудник в Горна Силезия по модела на Blenkinsop. Дори в леярната е организирано продаване на входни билети с работно време, за да се види тази „кола без коне, можеща да превози голям товар, със скорост 50 метра в минута“ съгласно едно съобщение в местната преса запазило се в архивите на германия и до днес.
        Но когато въпросния локомотив пристига в мините на горна Силезия, става ясно, че междурелсието му не съвпада наличното по трасетата там, изградени по-рано за конска тяга и той никога не влиза в експлоатация, тъй като се оказва, че има и значителни проблеми с котела и цилиндрите.
       Подобна съдба има и втория подобно построен в Кралската леярна, парен локомотив, за въгледобивен рудник в Саарланд. През 1819г. той пристига разглобен в осем дървени каси, но се оказва, че  не може да измине 20-30 метра без чужда помощ. Този втори прототип въпреки многогодишните усилия да бъде пуснат съгласно модела по който е правен, остава „трудно подвижен“ и в крайна сметка е спрян през 1823г. от експлоатация и бракуван единадесет години по-късно, с което и спират опитите на Кралската леярна в локомотивостроенето.

image 
Скица на Кралската леярна от 1816 г.

Ключов ден за германската железопътна индустия се оказва 24 юли 1841г. когато се организира първото локомотивно състезание на територията на федерацията. В него взимат участие вече сериен Стефенсонов локомотив и първият произведен от леярната Борсиг („Borsig“)  в Берлин.
       Състезанието  е спечелено от машината на Борсиг, която пристига цели двадесет минути по-рано от английския си събрат. Така по-късно тази леярна се преименува на Акционерно дружество „Локомотивна фабрика Борсиг“ („Borsig Lokomotiven Werke AG).Тази фабрика произвежда общо 13 266 локомотива до закриването си през 1954г.



J J J

--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГАповече за моделните епохи на Германия, съгласно NEM-806D NEM-806D на български език може да прочетете тук
в блога на Борис Д.Чакъров



Тагове:   Modell,   railway,   trein,   bahn,   modelleisenbaner,


Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 379811
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930