Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.03.2013 13:29 - Мащаби, размери и междурелсия
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 4353 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 02.04.2013 16:15


            Тук е преведен на български език един от основните стандарти в железопътния моделизъм - "NEM-010" със заглавие "Мащаби, размери и междурелсия". Положено е усилие да бъде публикуван съгласно нормите за стандартите въведени от MOROP.
imageimage

image

1.  Цел.

            Този стандарт има за цел регламентирането на междурелсия за мащаби в моделни железници към действителните и съответните им размери.

2.  Съдържание.

            Съществуват четири основни групи действителни междурелсия. Намалението на междурелсията е сътносително в даден мащаб и се изразява чрез  номинален размер. Той се обозначава чрез букви или цифри (виж таблица 1). Самият номинален размер, обозначен без допълнителни букви се отнася за основните широчини на междурелсията по-големи от 1250 мм. За теснолинейните междурелсия, по-малки от 1250 мм, се употребяват допълнително четири малки букви – „м“, „е“, „i, и „р“. Обозначението на това съотношение на действителни към номинални размери в моделизма, се нарича мащаб.

Пример:

Моделно копие на стандартен железопътен габарит в съотнош.   1:87.

Номинален размер – „Н0“ (хаш-нула), мащаб „Н0“ (междурелсие 16,5 мм).

Моделно копие на теснолинеен железопътен габарит в съотнош. 1:45

Номинален размер – „0“ (нула),  мащаб „0m“ (междурелсие  22,5 мм).

 

 

Таблица 1.

image
Забележка:
(1). До 1987 г. се позволяваше да се ползват и/или арабски цифри за големите размери, но след въвеждането на NEM-010 (обновен 2004) това условие отпада.
(2). Отделните компоненти от стандартен мащаб, могат да се различават съгласно описанията в различните допълнителни стандарти.
(3). Широките междурелсия (по-големи от 1435 мм) може да имат различни от мащаба, габаритни размери. Отнася се за мащаби от І и по-големи.
(4). В някои страни се употребява мащабно съотношение 1 : 43,5.
(5). В немскоговорящите страни се прилагат без допълнителни стандарти за малогабаритни индустриални железници.
(6). Общовалидно за голямогабаритните мащаби в инчове.

3. Допълнителна информация.
3.1 В допълнение към изброените в таблицата,  се добавят междурелсия 72 мм и 144 мм, които се ползват от  дециметрови мащаби в моделно съотношение 1:20 и 1:10.
3.2 Теснолинейни и индустриални железници имат различни размери. Моделните железници които са от тях, с номинален размер и мащаб, могат да бъдат с различни междурелсия и се означават с „Xn“, където „Х“ е мащаба а  „n“ е размера на междурелсието.
Пример: „014“ означава мащаб „0“, в моделно съотношение 1/45 и 14 мм моделно междурелсие.
3.3 Европейските страни включват някои междурелсия и номинални размери, според тези в американските стандарти съгласно NMRA-S1.
3.4 Англоговорящите страни, мащабът се указва и чрез „мм“. Така определено съответно:

-  „3,5мм“ скала е мащаб 1/87

-  „4мм“ скала е мащаб 1/76 (размер „00“)

-  „7мм“ скала е мащаб 1:43,5.
3.5 За да може да се трансформират  чертежи от един моделен мащаб в друг, те се правят в номинален размер, определен от мащабното съотношение в стандарта.
Пример: Коефициент за трансформация от 1:45 в 1: 87 е  45/87=0,517.
3.6 Изисквания за точни мащабни намаления на модели извън  стандартите на NEM няма (примерно „Proto`87“ или “НОТ“).

 

J J J

--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА




Гласувай:
2


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 379802
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930