Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2012 14:37 - Faller Car System-III
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 5410 Коментари: 1 Гласове:
5

Последна промяна: 02.04.2013 16:13


 Faller Car System   III-част.    7. Самозадържане на превозно средство.

Това може да се ползва например за спиране пред пешеходна пътека (с монтирано човече на тротоара пред нея) и става доста ефектно ако то има и контрол по стоп светлините си. Също така такси спира пред адрес, къмпинг или другаде – за кратко действие предполагащо такъв вид спиране.

Отново основния „виновник“ за реализирането на тази схема е релето за време.

Какво е регулируемо реле за време?

Това е първата блокова част от трафик контрола, който се употребява чрез контролиране на дадено действие за предварително зададено време. Това време може да се регулира посредством копчетата Р1 и Р2.

Двете релета вградени в електронния блок работят индентично – след задействането им през входовете Е1 или Е2 (съответно) те остават включени за определеното им време. Активирането на тези входове може да става от различни устройства.Те могат да бъдат магнитни сензори (ридампули), бутони или други подобни.

Какво е необходимо?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

1 брой сензор  (Faller № 161773)

1 броя стоп бобини (Faller № 161675)

Различни възможности.

Принципно контролерът имо още достатъчно блокове в себе си, които в подходяща компбинация могат да изпълняват опреден сценарии на движение. Друга възможност е между сензора и стоп бобината да има кръстовище от което ако преминават превозни средства , те няма да се спират, тъй като сензора не е задействал стоп бобинката.



image

 


8
. Завой след изчакване на кръстовище.

Тази ситуация е известна на всички шофьори – ляв завой на кръстовище. Тя също е важна част от възможна програма за движение на превозни средства в един макет. Вие можете да пренесете ситуацията от улично кръстовище в заводски двор или нещо друго. Важното е да се спазват наличните правила за движение и техническата част за реализиране описана тук.

Какво е регулируемо реле за време?

Отново се ползват двете релетата за време вградени в аналоговото блокче за контрол на трафика. Разбира се има наличи на копчета за предварително  задаване на необходимото време на задържане. Щом се активира входовете Е1, Е2 изходи А1.1 и А1.2, съответно А2.1 и А2.2  ще бъдат включени/изключени до изтичане на това време. Активирането на тези входове може да става от различни устройства.Те могат да бъдат магнитни сензори (рид-ампули), бутони или други подобни.

Какво е необходимо?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

2 броя сензор  (Faller № 161773)

2 броя стоп бобини (Faller № 161675)

Как работи схемата?

Ако премине превозно средство по улицата с предимство, то посредством датчика SE1 задейства стоп бобината ST1, която е монтирана в страничната улица. Ако през това време към кръстовището дойде второ превозно средство, то спира  на ST1 и стои до изтичане на времето, което се брои от момента на задействане на датчика. За да направи ляв завой, то трябва да си подсигури свободен пътя след преминаването на първото превозно средство. Това става още когато второто е преминало над сензора SE2. Времената са направени така, щото да е достатъчно първото превозно средство да премине през кръстовището, след него и второто.

Как да стане още по интересно движението?

              При работа с целият блок за трафик контрол, може да се ползват и останалите негови блокове и възможности. Идеята е така да се регулира кръстовището, че времето да е минимално но гарантиращо безопасното разминава на превозни средства. Престоят на спрелите превозни средства трябва да е толкова дълъг, колкото другите превозни средства да се оттеглят от регулируемата зона. Цялата автоматика позволява да се управлява кръстовището независимо от времето на пристигане на превозните средства, както и тяхото наличие или не, в управляемата зона.

 image

 

9. Завой след превозно средство на кръстовище.

Тази маневра се прави от всеки втори автомобил преминал през това кръстовище. Така направо ще продължават само някои от превозни средства, което понякога е необходимо по програмата за движение. За целта се полва тригерната част от електронния аналогов блок за трафик контрол.

Как работи схемата?

Входовете на тригера S3, R3 и неговите изходи А3.1 и А3.2 образуват цялата схема за контрол. При подаване на сигнал към S3 (SET), то изход А3.2 е изключен, а изход А3.1 – включен. Ако входа R (reset) получи сигнал, то двата изхода ще разменят своето състояние. Тоест вече се включва А3.2 и изключва А3.1

Какви елементи са  необходими?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

2 броя сензори  (Faller № 161773)

1 брой блокче за отклонение на превозно средство (Faller № 161677)

Как точно става това?

Първото превозно средство преминава направо през кръстовището и посредством датчика SE1, подава сигнал на входа S3, което води до активиране на изхода SE3.2. Така се задейства отклонителното устройство АВ1

Което ще отклони следващия автомобил в завоя. Той преминавайки след завоя през датчика SE2, активира входа на тригера R, който обръща своите изходи – активира A3.1 и изключва А3.2. Така следващото превозно средство отново ще премине направо и ще подготви отклонението за завой. Тъй като се ползва тригер, а не релето за време, целата операция не е свързана с време, а само с броене на преминаващите превозни средства.

Важно за работата на схемата!

            Тъй като при първоначално включване, тригера е в неизвестно състояние на входовете, съответно изходите си, трябва да натиснете бутона дублиращ сензора в отклонението, с което правите начално установяване на тригера и той е готов за работа. Първато преминало превозно средство ще продължи направо, като така ще отклони следващото в завой. Желателно е то да не се бави много тъй като отклонителната машинка е задействана до неговото преминаване.

            Отклонителната машинка е в непрекъснат режим на работа, което няма да и навреди въпреки сравнителното доброто относително загряване. Все пак е желателно да осигурите достатъчно превозни средства, за да не се натоварва излишно машинката, тоест да не седи дълго време включена в отклонение.

  Ако все пак прецените че твърде дълго е стояла включена, просто натиснете отново бутона и така тя ще се изключи. Тоест отново ще може да се преминава първо направо.

 image

 


10. Завой на кръстовище само по специален признак.

            Има ситуации в които само определени превозни средства, като автобуси по маршрут или автомобили на противопожарната команда трябва да завиват в определния маршрут. Всичко отново е въпрос на обща програма за движение на превозните средства в макета.

За тази цел се „кодира определеното превозно средство“. Звучи по-сложно от колкото е в действителност. То се нуждае само от един допълнителен магнит, залепен към неговото шаси от ляво или от дясно, което е още една възможност за диференциация на „специалните“ превозни средства.



image

 


Всъщност в начина на разположение на този допълнителен информационен магнит, бил той залепен от дясно или от ляво на шасито при различните превозни средства, допълнително определя в коя група на движение се обособяват те. Един пример (който не е задължителен) – ако всички противопожарни автомобили имат от дясно такъв магнит, а всички линейки имат монтиран от ляво, това вече се две различни групи за движение. В комбинация с наличието или не на датчици за съответната страна, се програмират различни поведения.

Този допълнителен магнит се ползва във веригата за импулсна работа на аналоговия трафик контрол.

Как работи блока в импулсен режим?

По принцип това е опростено реле за време. Ако входа Е5 се активира от датчик, съответния изход А5, ще се включи за момент, след което се изключва отново.  Същото важи  и за втория наличен блок в трафик контрола (E2/A6).

Какви елементи са  необходими?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

2 броясензори  (Faller № 161773)

1 брой блокче за отклонение на превозно средство (Faller № 161677)

Как става „определянето“ на специалното превозно средство?

Всъщност всичко се определя от допълнителния магнит монтиран на него. Той задейства сензор, монтиран на 9 мм от курсовата тел, в съответната посока от нея. Ако магнита ни е от дясно по посока на движението, то и сензора трябва да е от дясно. Другото важно условие е сензора да е на такова място, щото магнита да го задейства в момента когато могнитния плъзгач от кормилната уредба да е точно пред отклонителната машинка.

По този начин се гарантира отклонението само на нужното превозно средство, като веднага след неговото преминаване, отклонителната машинка се изключва и всички автомобили които нямат въпросния допълнителен магнит, продължават да се движат направо.

Контролерът може повече!

  Може същата функция да бъде реализирана в насрещното платно, чрез втори импулсен блок от трафик контрола. Винаги помнете, че тук се ползва само една от неговите функции. Остават свободни още 5 части от него, които употребени в подходящи комбинации за дадена програма на движение, разширяват доста възможностите за управление.


 image

 


11. Малка спирка в отклонение.

Схемата е подобна на тази за паркинга тип „арфа“. Няколко превози средства могат да спират в района, без да се сблъскват по между си. Така може да поддържате постоянен контрол на пътя. За целта ще си припомним как работят всички функционални блокчета в аналоговия трафик контрол.

Принципа е един и същи с този при паркинга. Когато едно превозно средство заеме някоя позиция в спирката, друго превозно средство не може да влезне в същото място и това е валидно докато мястото е заето. Тоест то ще бъде пренасочено винаги към свободна зона. Всяка заета зона може да бъде заета само след нейното предварително освобождаване.

Как автомобилите „разбират“ коя зона е заета?

За целта се ползва едни лесен трик. Обикновенно датчиците на входовете Е1,Е2 могат да бъдат отрицателно свързани. В контрола на трафика има тригери, част от чийто изходи също са свързани с отрицателния полюс. Ако това е направено по начина показан на скицата, сензора  е свързан само ако съответно изхода на тригера е активен. Само в  този момент сензора може да се задейства и той ще подаде нужния импулс. През останалото време той не може да бъде активен. Ако това условие не налично, то зоната е заета.

Как работи тригера?

Входовете на тригера S3, R3 и неговите изходи А3.1 и А3.2 образуват цялата схема за контрол. При подаване на сигнал към S3 (SET), то изход А3.2 е изключен, а изход А3.1 – включен. Ако входа R (reset) получи сигнал, то двата изхода ще разменят своето състояние. Тоест вече се включва А3.2 и изключва А3.1

Как се работи в импулсен режим?

По принцип това е опростено реле за време. Ако входа Е5 се активира от датчик, съответния изход А5, ще се включи за момент, след което се изключва отново.  Същото важи  и за втория наличен блок в трафик контрола (E2/A6).

Какво е необходимо?

1 брой електронен блок за трафик контрол (Faller № 161772)

3 броя сензори  (Faller № 161773)

1 брой блокче за отклонение на превозно средство (Faller № 161677)

2 броя стоп бобини (Faller № 161675)

Последователността на действието от скицата – описание:

            Двете зони първоначално са свободни. Първото превозно средство преминава през сензора SE1 и включва импулсния вход А5, който на свой ред задейства за момент отклонителната машинка AB1. То отклонява превозното средство в страничната зона. За да ви работи отклонението точно в този момент, вижте нужните условия в предишната точка. След като се отклони превозното средство, то преминава над датчика SE2, който активира стоп бобината ST1 и тя спира автомобила, а тригера изключва сензор SE1.

Следващото превозно средство преминава над датчик SE1, но тъй като той е изключен, не се задейства отклонителната машинка, и то продължава към свободната зона направо. Там активира сензорSE3 и спира на стоп бобината ST2.

С натискане на бутоните, се освобождават зоните отново.

Първоначалното състояние на тригера е неопределено!

При първоначално включване захранването на блокчето за контрол на трафика, състоянието на изходите на тригерите не е дефинирано. Т.е. Или А3.1 е изключен, съответно А3.2 включен, или обратното. В нашия пример, малко след включване, трябва да натиснете бутоните, за да определите, че местата са свободни.

Възможни комбинации и допълнения.

 

             Можете да изполвате в различни комбинации релета за време или още блокове за трафик контрол, свързани в каскадна схема от горната скица. Така ще имате повече от две зони за автоматично управление. Също  така ако искате престоя на превозните средства да е по продължителен, вместо стоп бобини, ползвайте  блокчета за спиране на паркинг места (Faller №161674).


image

 


Така, във втората част от обясненията за основите на Faller Car System-aта, се запознахте с няколко основни схеми с употребата на обикновеннния аналогов блок за трафик контрол, допълнен от няколко основни датчици и изпълнителни механизми. След като сте научили основните начини в работата на всичките три блокчета от него – тригера, релето за време и импулсния блок, можете спокойно да пристъпите към реализацията на някоя от обяснените по-горе схеми. Ако си направите предварителна програма за движение на различни превозни средства, изискванията към тях, начина им на движение, спиране , предвижване от една точка до друга, различните видове разминавания, изчаквания, задминавания и т.н. ще можете ясно и прегледно да си направите схема на автоматичното им управление със съответния брой електронни и електромеханични блокчета.

Ето и една скица с препоръчителни размери за Н0:


image

 


Възможностите на системата взети заедно с обикновенни и специални превозни средства, са огромно число комбинации и то  с изпълнение в реално време, дори подчинени на  правилника за движение по пътищата.

Сложността и реализацията на една обикновенна система за управление на превозните средства по вашите улици и шосета вече е изцяло във вашият ум и вашите ръце.

В следващата част ще се запознаете с някои допълнителни схеми за бензиностанция и още ситуационни комбинации, някои специфични размери за монтаж на системата в Н0 и N, а също така и готови шаблони за различните автомобилни знаци. Ще се научите как д аси монтирате стоп-светлини в автомобилите, които да светват когато превозното средство е спряло на стоп бобинка.

 На по следващ етап ще се запознаете и с по-сложните системи за инфрачервено и радиоуправление, като ще обърнем внимание и на дешифраторните устройства които се монтират в автомобилите.

 ---> натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГАнатисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА



Тагове:   faller car sysytem,   railway modelling,


Гласувай:
5


Вълнообразно


1. pach - Удобно помагало!
13.11.2012 13:11
Сега остава и няколко принципни електронни схеми, изпълнени и на хардуерно ниво и...готово - всичко ще придобие завършеност...поне в частта за шосетата по тази система в моделизма.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 379839
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930