Прочетен: 6217 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 26.06.2013 08:38
Част-І
1. 1. Основи на Faller Car System-aта.
Преди известно време разбрах, че у нас се знае твърде малко за този вид задвижване на автомобилни транспортни средства по нашите модули и макети. Не се и намери някой приятел, който да сподели свой опит в строежа и експлоатацията на такава система. А по света дори има цели клубове, които подобно тези на железопътните моделсти, се обединяват и правят макети с основен предмет на макетирането, безрелсовите транспорти средства и всичко свързано с тях. Сгради, ландшафт, шосета и ...още един задвижен малък свят.
Доколкото ми е известно отделни елементи и блокове, стартови и сборни сетове, за Faller Car System-и се правят само в трите известни и най-разпространени мащаба. Това са Н0, ТТ и N. За съжаление на „Идеалния мащаб“ е обърнато съвсем малко внимание (за сега) само в един стартов сет, съдържащ необходимите елементи и един задвижен модел на автобус „Икарус“ - Faller Car System №162931.
Този стартов сет, като всички подобни от „рода“ си в другите мащаби, съдържа 5 метра стоманена курсова тел със сечение 0,5 мм (Faller Car System №161670), една стоп-бобина (Faller Car System №161674), адаптер за зареждане на акумулаторните батери в модела, кутия с моделен оцветен в сиво гипс и инструкция за монтаж и експлоатация...И разбира се самият задвижен модел на автобус.
Всъщност не е задължително да се започва със стартов сет – всеки може да си закупува елементите и отделно, като така постепенно изпълнява собствен проект или разширява във времето, сглобяването и експлоатацията на една такава система.
В крайна сметка, Faller Car System-ата е два основни вида които са „омешани“ подобно на релсовите системи (DC и или DCC). Едната система е първоосновната – управлението се осъществява чрез курсова тел, скрито вградена под уличната мрежа. Втората система е по-модерната – управлението се осъществява чрез подаване на команди по инфрачервен метод или радиоконтрол. Характерното и за двата начина, че позволяват да се ползват и електронни цифрови дешифратори, подобни на тези от релсовия моделизъм. Логично имат и известна съвместимост по между си.
Тук обаче за начало ще ви запозная с първообраза на Faller Car System-ата – тази с курсова тел и електронна аналогова автоматика. Да ви напомня нещо на железопътния моделизъм? Ами да, почти същото е !
За целта обаче, моделиста трябва да има минимални познания как работи тя и какво е необходимо за нея. Точно това е и задачата сега – начални основни елементи и познания по Faller Car System, с които ще ви запозная.
Да започна със основните елементи:
a) задвижен модел, който се екплоатира в такава система. Всеки задвижен модел има няколко основни блокчета без които не може да изпълнява функцийте си. Това са кормилна уредба,
съединител за осъществяване на заряда и пусково ключе.
б) курсова тел ако се прави собствена улична мрежа или стандартно лазерно рязани трасета за нея (правят се само за Н0 и N). Тези трасета имат определени размери, както в дължина, така и в двата радиуса с които се правят. Курсовата тел е обикновенно с дължина 5 м и сечение 0,5мм.
В интерес на истината трябва да отбележа, че подобно на релсовите фигури, с готови елементи може да се направи наистина атрактивно шосейно трасе или интересна улична мрежа...стига да имате достатъчно място...ми нали ви казах – същото е като при железопътния моделизъм.
За мащаб | прави | елементи | в криви | ||
елементи | малък | радиус | голям | радиус | |
минимални | криви | криви | криви | криви | |
размери | в мм | в мм | ъгъл | в мм | ъгъл |
Н0 | 425 мм | 218мм | 45 | 268 мм | 45 |
N | 300 мм | 150мм | 45 | 185 мм | 45 |
---------------- | -------------- | ------------- | -------------- | -------------- | ---------- |
За мащаб | широчина | на платна | |||
минимални | прави | платна | платна | в крива | |
размери | единично | двойно | единично | двойно | |
Н0 | в мм | 30 | 60 | 40 | 80 |
N | в мм | 25 | 50 | 30 | 60 |
Освен някой геометрични зависимости на готовите шосейни елементи отбелязани по-горе, има и още малко минимални познания които ще ви помогнат за сглобяването и настройката на вашата първа Faller Car System-а.
Да продължа с основните познания:
а) нещо много съществено е, че гумите на транспортните средства в системата, трябва да са от мека материя (гума например) за да имат добро сцепления с пътя. Особено тези на магнитоуправляемия мост – той понякога може да приплъзне и от малкото тегло на модела в комбинация с бързите обороти от задвижващия мост. В следствие на това приплъзване, транспортното средство може да „изпусне“ курсовата тел и да аварира извън трасето.
б) Дори най-обикновенното превозно средство трябва да е снабдено с пусково ключе, благодарение на което
се пуска или спира модела (и не се разрежда излишно акумулатора). При по-сложните модели има монтиране и допълнителни вече магнитно управляеми ключета, които служат за включване/изключване на допълнителни функции в прототипа, като например автоматично спиране чрез електроника за трафик контрол. Те имат и допълнително магнитче, което подава информация от модела към вградените в трасетата магнитни датчици.
в) не на последно място – огромно значение има правилното положение, което се регулира, на магнитния плъзгач, за управляващият мост. Тук е мястото и да се отбележи, че във връзка с неговото равномерно правилно движение над курсовата тел е и гладкостта на покритието (най-често моделен гипс) над нея. На скицата се вижда правилния начин на реглаж за този магнитен плъзгач. Всяка друга форма, придобита при транспортирането или боравенето с модела (медната пластина е сравнително мека) би влошила рязко воденето му по уличните или шосейни трасета.
г) както и при релсовите модели, тук също има някои характерни места които трябва от време на време да се почистват и смазват с подходящо финно масло или силиконова смазка. Практически всички части които се движат, както по управляващия мост, така и по задвижващия такъв. Вижте следната снимка:
Места за почистване и смазване.
Най-простата електросхема за движещ се модел.
На снимката с две стрелки е отбелязано и края на осичката която позволява вертикалното балансиращо движение на управляващия мост – тя също трябва да бъде смазвана, защото е важно да поема все пак грапавините на пътя (тоест страничното люлеене на модела). Показани са местата и за смазване в кръгчето с удивителната, защото е отдолу на управляващия мост (между него и кабината в случая), не се вижда и лесно се пропуска при профилактичното смазване.
д) всеки уважаващ себе си моделист, ползваш системата на Faller за задвижване на колесни транстпортни средства трябва да знае и най-простата електрическа система с която те са оборудвани. Всъщност схемите са няколко, но на тях ще се върнем в някоя следваща част.
2. Видове задвижени модели.
Освен най-обикновенните модели от различни стартове сетове, също като в железопътния моделизъм, и тук има много богат асортимент от фабрично произведени модели. Те имат различни начини на задвижване, управление, допълнителни възможности и разбира се външен вид. Практически въпреки покриването на доста известни марки от камиони, автобуси и микробуси, вече се правят и модели на автомобили. Нещо което до скоро бе невъзможно поради малкия обем на автомобилните каросерии. Освен това моделстите които искат да си задвижат конретен модел от дадена марка, проявават своята сръчност и творчество, като правят наистина уникални модели със собствени конструкции на управление и задвижване.
Ето само няколко примера, на модели различни от фирмените – тоест самостоятелно конструирани или реализирани:
Микробус на Brekina направен за Faller Car System.
Кормилна уредба за двоен управляващ мост.
По-специални управляващи мостове.
Начин на пътен отклонител за повече посоки.
Отклонителят за пет трасета – преди завършване.
Изработка на канал в трасе чрез специална фрезмашинка (Faller №161669).
Начин на задвижване – двигателя в „седлото“ на влекача.
Комплект части от „Conrad“- цена 29 евро (за Н0).
Тежкотоварна платформа с 6 управляеми мостове – вид отдолу.
Когато камиона прави маневри на заден ход, управлението изглежда доста по-различно.
Има още доста тънкости и интересни техники, технологии и модели пригодени за работа във Faller Car System-а, с които постепенно ще ви запозная.
Във втората част очаквайте аналогово управление за този род системи – части, принципи и електрически схеми.
Използвани са материали от мрежата:
http://pola-g.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.16/Home.html
http://wiki.dc-car.de/index.php?title=Einstieg_in_das_DC-Car_System
http://forum.miniatur-wunderland.de/car-system-rc-modellbau-f3/
http://www.fcsfm.de/index.html
--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА